Wie is de wettelijke eigenaar van items die in een huurwoning zijn achtergebleven zonder dat iemand dat wist?

Mijn oma is net verhuisd naar een woongroep voor alzheimer patiënten. Haar huurwoning word door de familie leeg geruimd.

Nu vroeg ik gisteren aan mijn moeder of ze al in de kruipruimte gekeken hadden. Omdat ik denk dat mijn opa daar vroeger wel eens spullen in verstopt zou kunnen hebben.

Ze hebben daar nog niet gekeken maar ze schrok er wel van omdat ze denkt dat ik daar wel eens gelijk in kan hebben.

ik noem maar iets. Stel dat daar iets kostbaars ligt. En er zou niemand naar kijken en het huis word opgeleverd aan de woningbouw. Van wie zijn die goederen dan?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Ivana
8 jaar geleden
Die achtergebleven goederen zijn dan nog steeds van de Alzheimer oma. De kinderen die opgeruimd hebben zijn waarschijnlijk niet op de hoogte van de kruipruimte en vergeten er naar te kijken. Je kunt alsnog bij de nieuwe bewoners informeren en navraag doen. Zij hebben de morele verplichting achtergebleven goederen aan je oma te overhandigen. Ik weet niet hoe het wettelijk zit.
ronron1212
8 jaar geleden
Morele verplichting is iets anders dan plicht.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Lastige vraag dus :-)
Gelukkig niet aan de orde omdat de woning nog niet is opgeleverd en omdat er morgen in de kruipruimte gekeken word. Maar ik was nieuwsgierig naar de wet in zo'n geval dat er niet gekeken zou worden.
tinus1969
8 jaar geleden
Lees het huurcontract: Daarin staan vaak bepalingen mbt oplevering Minstens één van de huurcontracten die ik ooit heb ondertekend bepaalde dat achtergelaten spullen eigendom werden van de verhuurder (woningcorporatie)..

Antwoorden (3)

De spullen blijven eigendom van de gebruiker. Vooral in dit geval is het duidelijk wie de eigenaar is. Wel vervalt het recht duidelijk en opzettelijk de spullen achter gelaten zijn.

Soms dient de vorige gebruiker het leeg op te leveren, maar is het overdreven om alle spullen te verwijderen terwijl de volgende bewoner het graag over wil nemen. In dat geval wordt het niet leeg opgeleverd en worden de achtergebleven spullen geschonken aan de volgende gebruiker.

Maar goederen van waarde die opzettelijk verborgen zijn en welke later gevonden worden, daarvan blijft het de plicht om deze naar de juiste eigenaar over te dragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De wettelijke eigenaar van achtergebleven items is diegene die kan bewijzen dat die de wettige eigenaar is.

Dat bewijs kan een officieel geregistreerde aankoopakte zijn.
Dat bewijs kan een onofficieel geschreven document zijn.
Dat bewijs kan eventueel via foto- of videomateriaal geleverd worden.
Dat bewijs kan geleverd worden door een fysiek persoon die al dan niet onder ede verklaart dat die er absoluut zeker van is dat bepaalde items van de vorige huurder zijn.

Er zijn wellicht nog andere mogelijkheden om te bewijzen wie de eigenaar is.

Indien er geen afdoende bewijs kan geleverd worden aangaande de wetmatige eigenaar dan zijn de achtergebleven items automatisch eigendom van de eigenaar van de woonst en dit vanaf het moment dat de wettelijke huurtermijn verstreken is.
Dus...
Tenzij die eigenaar geen enkele interesse heeft in de spullen en ze daardoor liever kwijt dan rijk is, kan je er dan wettelijk gezien geen aanspraak meer op maken.

Veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er in het huurcontract staat dat alles wat is achtergebleven automatisch vervalt aan de eigenaar van het huis heeft jouw antwoord geen enkele zin. Ook dat iemand onder ede gaat verklaren dat de spullen van de vorige huurder zijn slaat helemaal nergens op. Vaak is het helemaal geen issue wie de eigenaar is maar gaat het om het feit of de spullen vervallen als je ze achterlaat.
Puur juridisch gezien is je opa nog steeds eigenaar. Hij heeft nl. onder geen enkele titel afstand gedaan van zijn eigendom.

Wat praktisch lastig is, is de bewijslast. Je opa zal moeten aantonen dat het zijn eigendom is, mocht daar een discussie over ontstaan.