wat verstaat het UWV onder "traditioneel vrijwilligerswerk"?

Volgens de website van het UWV mag je als je WAO hebt alleen traditioneel vrijwilligerswerk doen.
Maar er staat nergens wat dat inhoud.
Vroeger was dat, kerkewerk, vakbondswerk, goede doelen, buurthuiswerk, dingen voor je voetbalvereniging etc.
Maar ik heb het idee dat er tegenwoordig een verschuiving plaats vind naar activiteiten die vroeger betaald werden, zoals eten opdienen in een verzorgingstehuis, je wijk schoonhouden ed.
Vandaar mijn vraag.

Toegevoegd na 1 uur:
Ter aanvulling:
Bestaat er een duidelijke lijst met functies die je wel en niet mag vervullen.
Dit om de zoveelste teleurstelling te voorkomen, omdat je ergens aan begint en dat blijkt dan net weer niet te mogen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het UWV hanteert bij de beoordeling van de vrijwillige inzet criteria die voortkomen uit een wet van 1998. Dus dat er tegenwoordig werk dat vroeger betaald werd nu als vrijwillige functie wordt uitgevoerd heeft geen invloed op die beoordeling. Dus het traditionele vrijwilligerswerk is bij hen nog precies wat jij zelf al aangeeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die wet uit 1998 betreft het "Besluit niet-betaalde werkzaamheden WW-gerechtigden".

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij traditioneel vrijwilligerswerk gaat het om onverplichte activiteiten binnen een organisatie die een ideële doelstelling heeft of een maatschappelijk nut nastreeft. Deze activiteiten hebben doorgaans een aanvullend karakter op bestaande maatschappelijke voorzieningen. Deze organisatie is voor haar activiteiten overwegend afhankelijk van de inzet van onbetaalde werknemers. De te verrichten werkzaamheden worden niet beloond en worden normaal gesproken niet door betaalde werknemers verricht.

Toegevoegd na 1 dag:
Wat is vrijwilligerswerk volgens UWV? Vrijwilligerswerk is werk:
• waarvoor u niet betaald krijgt (op een mogelijke onkostenvergoeding na) en waarvoor u ook geen betaling kunt verwachten;
• dat u doet voor een kerk, moskee of een maatschappelijke organisatie (zoals een sportvereniging of een bejaardentehuis);
• dat u of een ander niet eerder voor loon deed;
• dat kan worden uitgevoerd bij een organisatie met een ANBI/SSBI
status (een Algemeen Nut Beogende Instelling);
• dat reeds minimaal een jaar lang door vrijwilligers wordt gedaan.

Deze opsomming lijkt mij zeer duidelijk. Een complete lijst van alle werkzaamheden die je van het UWV als WAO-'er zou mogen doen is moeilijk te maken. Hou er ook rekening mee dat er vrijwilligerstaken zijn die kunnen aantonen dat jij niet meer zodanig arbeidsongeschikt bent als toen je gekeurd werd. Dan kan herkeuring volgen, en nadere consequenties zoals sollicitatieplicht.
Amadea
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Ik neem toch aan dat de regels betreffende vrijwilligerswerk voor alle uitkeringsgerechtigden hetzelfde zijn.