Als je als oudere aan huis bent gebonden, moet je dan een id-kaart hebben om je te legitimeren?

Mijn moeder is bijna 89 jaar en komt de deur niet meer uit. Een id-kaart lijkt me daarom weggegooid geld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Antwoorden (7)

Ja,dat is beslist een overbodige uitgave,het aanschaffen van een I.D. kaart.
Bovendien zul je als oudere niet snel gevraagd worden naar zo'n kaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult dan toch de deur uit moeten en de vraagsteller geeft aan, dat dat niet meer het geval is.
Iik ben het overigens wel met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook mensen van die leeftijd moeten naar het ziekenhuis en ons ziekenhuis werkt sinds kort niet meer met ponsplaatjes maar met ID bewijzen (ID bewijs van ouders bij een kind).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat grappig dat als er goede antwoorden gegeven worden (vraag: ID kaart nodig, antwoord: nee) dat mensen dan minnen, omdat zij ervanuit gaan dat de vraagsteller een id bewijs bedoelt. Wel, in de vraag staat id kaart, niet bewijs.
Jammer dat ook jij dus velen minnen hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil Ytje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ID-bewijs: Om u te identificeren hebt u een identiteitsbewijs (ID-bewijs) nodig. Voor Nederlanders zijn vier identiteitsbewijzen toegestaan: het paspoort
de toeristenkaart
het Nederlands rijbewijs (niet in alle situaties)
de gemeentelijke identiteitskaart
Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, zijn de volgende ID-bewijzen geldig:
het verblijfsdocument • van de vreemdelingendienst
het vluchtelingenpaspoort
het vreemdelingenpaspoort
een niet-Nederlands paspoort (zonodig voorzien van een verblijfsaantekening)
het elektronisch W-document voor asielzoekers.
Veel niet-Nederlanders hebben overigens een Nederlands rijbewijs, dat in veel gevallen ook als identiteitsbewijs geldt. De geldigheidstermijn, die op elk ID-bewijs staat vermeld, mag niet verstreken zijn. Een ID-kaart is 1 soort ID bewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap niet waarom jij denkt dat er een idbewijs bedoelt wordt. Stel dat dat zo is dan is het antwoord ook ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tweemaal staat in de vraag en in de beschrijving: id kaart Ik ga er dus vanuit dat de vraagsteller een id kaart bedoelt, aangezien hij dit ook vraagt. Ik geef op :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er staat idkaart, waarom jij er vanuit gaat dat ik denk dat er idbewijs staat is mij een raadsel. Ik snap wel wat je bedoelt maar dan had je als reactie moeten vragen: heeft de betreffende persoon een ander idbewijs: nee dan hoeft het niet. Punt. Jouw antwoord is geen antwoord want je gaat er van uit dat zo iemand een paspoort heeft. Waarom? Waarom zou ze een paspoort hebben, ik ga er van uit dat ze de afgelopen 5 jaar niet buiten Europa is geweest. Dus nee, geen paspoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar zeg ik dat ik ervan uit ga dat jij een id bewijs bedoeld?..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Wat grappig dat als er goede antwoorden gegeven worden (vraag: ID kaart nodig, antwoord: nee) dat mensen dan minnen, omdat zij ervanuit gaan dat de vraagsteller een id bewijs bedoelt."
Een ID kaart is dan weggegooid geld, maar ze moet dan wel in het bezit zijn van een paspoort, dan is een ID kaart niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ytje je hebt volkomen onterecht een conclusie getrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke conclusie dan..?
ronron1212
11 jaar geleden
asl je geen id nodig hebt moet je een paspoort hebben dus wat antwoord je nu het antwoord is dus ja ze moet een geldig id hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat over een ID KAART en een paspoort is een ID bewijs en geen kaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind jouw veronderstelling zo vreemd dat je daarvoor inderdaad een min krijgt. Waarom zou iemand minder dan 5 jaar geleden een veel duurder paspoort hebben aangeschaft terwijl ze toen waarschijnlijk ook Europa niet uit ging. De vraag is gewoon: is ALLEEN een IDkaart nodig voor iemand die oud is en het huis niet meer uitkomt. De vraag is niet of een IDkaart nog nodig is als je een paspoort hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of je als oudere een ID-kaart moet hebben. Nee, als ze een paspoort heeft hoeft dat niet nee.
ronron1212
11 jaar geleden
Ytje dat geldt voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en aangezien ze dus ook voor ouderen gelden klopt het toch..?
ronron1212
11 jaar geleden
ytje je antwoord is dus niet het antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de bejaarde een paspoort had was de vraag niet gesteld Ytje, of er was gevraagd of er NAAST een paspoort nog een idkaart nodig was. Ik snap totaal niet wat je bedoelt maar je zit wel helemaal fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal fout niet hoor.
Je kunt het vergelijken met vragen zoals; moet ik mijn kat natvoer geven? Nee, mits je wel droogvoer geeft.
Hier hetzelfde: id kaart nodig? Nee mits je een paspoort hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zeg je dan niet: nee mits ze een rijbewijs heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je in dat geval dan zou zeggen: waarom zeg je niet: nee mits ze een paspoort heeft? Dit eindigt nergens :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste antwoord is gewoon: ze heeft een ID bewijs nodig en als ze die niet heeft dan is de ID kaart het goedkoopst.
Soms heb je hem nog wel nodig, b.v. als ze zou gaan verhuizen naar een huurwoning of zorginstelling. Of bij het afsluiten van een telefoonabonnement. Ik noem maar wat. Daarentegen heb je met een week een nieuwe idkaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook in ziekenhuizen wordt naar je ID gevraagd, maar al bij aanname van een pakketje kun je dat nodig hebben, er zijn kleine dingen waar zo'n pasje toch noodzaak blijkt te zijn, sluit je moeder daarvan niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, hier heb je het ook nodig in het ziekenhuis!
ronron1212
11 jaar geleden
+
Je moet wél een id kaart of paspoort hebben alleen zal men niet zo moeilijk doen over een verlopen kaart.
Stemmen mag je bv wettelijk met een kaart die verlopen is, om deze reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat deze vraag niet specifiek gaat om een ID-kaart,
maar om het verplicht hebben van een legitimatiebewijs.
En dan is het antwoord: JA!
Ook iemand van 89 moet een legitimatiebewijs hebben.
Dus een Nederlands paspoort of een ID kaart van de landen van de EU en de EER.

Daar is geen leeftijdsgrens aan verbonden.
Anders zou het bovendien leeftijdsdiscriminatie zijn en dat mag niet.
Bovendien zou het raar zijn als iemand alleen op leeftijdsgronden
niet "formeel" zou hoeven bestaan of te bewijzen dat diegene is, wie hij/zij is.
Waar zou je dan de leeftijdsgrens stellen?

Om te voorkomen dat het belang van de identificatieplicht voor de rechtshandhaving wordt ondergraven, is er geen recht op een coulante behandeling.
Niet op grond van leeftijd.
Niet op grond van het feit dat zij "de deur niet meer uit komt".

En zeker komt ze nog eens de deur uit!
Voor zorg.
Voor hulp.
Na haar overlijden.

Jouw moeder zal dus niet op straat naar haar ID bewijs gevraagd worden,
maar er zijn andere gelegenheden:
Als ze medische zorg ontvangt, dus eens naar een ziekenhuis moet bijv. of aangemeld wordt bij een zorginstelling, dan moet ze een geldig identiteitsbewijs kunnen laten zien. Zorgverleners controleren daarmee of ze degene bent is bij het Burgerservicenummer (BSN) hoort.
De overheid wil met de legitimatieplicht in de zorg fraude tegengaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U zult een identiteitsbewijs van u moeder nog meerdere malen nodig hebben zowel bij leven als na haar overlijden.
Na een overlijden moet men een geldig identiteitsbewijs kunnen overleggen van de overleden om aanspraak te maken op bijvoorbeeld de uitvaartverzekering.
Indien u dit niet kunt zijn de kosten voor u zelf.
Ook dient er na overlijden een identiteitsbewijs bij de afdeling burgerzaken van uw gemeente te worden ingeleverd.

Ook voor financiële producten zoals een bankrekening en verzekeringen dient uw moeder zelf in het bezit te zijn van een geldig legitimatiebewijs.

Daarnaast zult u bij verschillende gelegenheden het identiteitsbewijs nodig hebben. Dit kan voorkomen bij controle van de sociale verzekeringsbank voor de aow maar ook in het ziekenhuis waar er verplicht een identiteitsbewijs moet worden getoond bij het ontvangen van zorg. Uw zorgpas zal dan in veel gevallen niet meer voldoende zijn.
Als u geen GELDIG identiteitsbewijs kun overleggen zullen de zorgkosten voor u moeder zelf zijn.

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig en mag maximaal€ 41,90 kosten. Dus als u moeder 119 wordt is zij slechts 125,70. Dit is een kleine investering die op later termijn u veel kosten, tijd en energie bespaard.