Waarom is het opzetten van een partij die legalisatie van strafbare zaken nastreeft niet strafbaar?

Ik denk hierbij bv aan de pedofielen partij 'Martijn' [http://nl.wikipedia.org/wiki/Vereniging_MARTIJN] waar nu een publieke enquete nodig is (http://wettegenpedofielenparti​j.petities.nl/) om hun bestaan tegen te gaan. Terwijl hun doelstellingen gewoon illegaal zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als ik zo'n vraag hoor moet ik direct aan de engelse rechtsfilosoof Dworkin denken. Even uit mijn hoofd: in het boek The rule of Law schrijft hij "democracy is an ongoing circus of debate about what principles tot except". Oftewel: als je niet meer vrijelijk de vraag kunt stellen of onze wetten eigenlijk niet anders zouden moeten zijn, is dat het einde van de democratie. Hoe abject sommige standpunten ook kunnen zijn, ik zal er voor strijden dat men de vrijheid heeft die naar voren te brengen. Practiseren is uiteraard wat anders.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat hier het stukje: Vrijheid van meningsuiting van toepassing is. Je mag je idealen wel uitspreken hier in nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarbij denk ik dat als die vieze mannetjes hun handen makkelijker van kinderen afhouden, als ze hun ei kwijt kunn op die site. Maar dat zal niet de hoofdreden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen in nederland mag een partij beginnen in nederland om voormekaar te krijgen wat hij/zij wil

zo kan bijvoorbeeld een aspirant dictator gewoon via verkiezingen zijn doel bereiken
en iemand die er op los wil moorden bijvoorbeeld ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is heel simpel. De handelingen zijn strafbaar, erover praten niet.
Als jij er voor pleit om een strafbare handeling niet meer strafbaar te maken dan voer jij die handeling niet uit.
Dit is op zich een goede zaak, ander komt er nooit verandering. Zo hadden we anders bijvoorbeeld nooit vrouwenstemrecht gehad. Of was kinderarbeid in Nederland nog steeds legaal. Maak je geen zorgen, in Nederland is niet voldoende draagvlak om pedofilie legaal te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zag gisteren op het nieuws dat het niet verbieden van martijn mogelijk in strijd is met een europees verdrag (kan even niet meer vinden welke). Dus waarschijnlijk toch gewoon niet toegestaan.