is het strafbaar om een wapen proberen aan te schaffen?

Is het strafbaar om te proberen een wapen aan te schaffen? Puur voor verdediging!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (2)

Ja, poging tot een misdrijf is strafbaar. Het bezitten van een wapen is een misdrijf, dus een poging tot het in bezit krijgen van een (verboden) wapen is strafbaar. Of de betreffende handeling daar ook echt toe leiden zal van geval tot geval moeten worden bekeken:

"Verdachte heeft naar aanleiding van een advertentie waarin een vuurwapen te koop werd aangeboden telefonisch contact gezocht met de verkoper en daarbij aan de verkoper gerichte vragen gesteld over het aangeboden vuurwapen en de bijbehorende munitie. Verdachte heeft aangegeven het wapen daadwerkelijk te willen kopen en daarmee ‘geprobeerd een overeenkomst te sluiten die tot het door hem voorhanden krijgen van het vuurwapen zou leiden’. De verkoper was echter niet bereid het vuurwapen te leveren toen bleek dat verdachte geen verlof voor het bezit van een vuurwapen had. Verdachtes gedragingen zijn naar de uiterlijke verschijningsvorm gericht op de voltooiing van het delict dat bestaat in het voorhanden hebben van een vuurwapen en kunnen dus worden aangemerkt als een begin van uitvoering van het voorgenomen misdrijf van art. 26 lid 1 WWM. 2. "

http://open.navigator.kluwer.nl/strafrecht/nj-2015403-poging-tot-het-voorhanden-hebben-van-vuurwapen-en-munitie-begin-van-uitvoering-verzuim-vervangende-hechtenis-vast-te-stellen-bij-opl/#.Vsh___LhDIU

https://www.politie.nl/themas/wapens.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Poging

Toegevoegd na 30 minuten:
In dit antwoord wordt onder wapens verstaan:

stroomstootwapens
vuurwapens
stiletto’s
vlindermessen
boksbeugels
pijlen en pijlpunten
messen met meerdere snijkanten
luchtdrukwapens
zelfverdedigingswapens, zoals pepperspray of traangas.

Zie https://www.politie.nl/themas/wapens.html

Toegevoegd na 55 minuten:
Uiteraard is het niet altijd strafbaar als je een vergunning daar voor hebt, maar dat lijkt me op zich logisch. Een jager of sportschutter heeft volgens de wet een legitieme reden om een (vuur)wapen uit categorie drie te bezitten. Er is dan wel een wapenvergunning nodig.
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De min is niet van mij
Maar wat is nou precies de reden van de min?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aan de link van Kluwer heb je weinig.
1. men kan het hele artikel niet lezen zonder abonnement op de betreffende Navigator.
2. De uiteindelijke einduitspraak na diverse malen Hoger Beroep en beroep in cassatie bij de Hoge Raad wordt in het kleine stukje Kluwer niet vermeld.
De Hoge Raad vond telefonische info niet voldoende om een begin van uitvoering aan te nemen. De Hoge Raad achtte dat het oordeel van het hof dat er wel een begin van uitvoering was van het voorhanden hebben van een vuurwapen niet zonder meer begrijpelijk.
erotisi
8 jaar geleden
De Hoge Raad oordeelde uiteindelijk dat: "Gelet op deze vaststellingen geeft het kennelijk oordeel van het Hof dat de bewezenverklaarde gedragingen van de verdachte naar de uiterlijke verschijningsvorm zijn gericht op de voltooiing van het delict dat bestaat in het voorhanden hebben van een vuurwapen en dat die gedragingen dus moeten worden aangemerkt als een begin van uitvoering van het voorgenomen misdrijf van art. 26, eerste lid, van de Wet wapens en munitie, niet blijk van een onjuiste rechtsopvatting en is het, de gevoerde verweren in aanmerking genomen, evenmin onbegrijpelijk." http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2015:1769
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:PHR:2015:977
Toen dat bewijs er nog niet was oordeelde de Raad dat het vonnis vernietigd moest worden.
aangezien er geen bewijs was dat de persoon daadwerkelijk wilde kopen of telefonisch een koop had gesloten. Daarna bleek tijdens hernieuwde zitting dat het niet alleen ging om inlichtingen maar er was expliciet bewijs boven water gekomen waaruit bleek dat er telefonisch een overeenkomst was gesloten. "Prima, ik wil hem kopen" De verdachte wilde daadwerkelijk kopen. Er is dus (telefonisch) een overeenkomst gesloten.
Dat de koop niet is doorgegaan was geen initiatief van de koper. Als jantjetandje een wapenvergunning heeft mag hij een wapen aanschaffen waarvoor de vergunning geldt.
Men kan wel beweren dat jantjetandje die niet heeft, maar dat weet men niet. Die info ontbreekt.
Er wordt zelfs niet vermeld welk attribuut de vragensteller in gedachte heeft. Hij noemt nergens de term "vuurwapen". Er zijn attributen waar men voor de aanschaf wel 18jaar moet zijn, maar geen vergunning voor is vereist.
erotisi
8 jaar geleden
Maar als het proberen juridisch als poging kan worden bestempeld is het dus strafbaar tenzij er een vergunning is. En wanneer daar sprake van is lijkt niet zo duidelijk gezien de conclusie van de AG/PG en de uitspraak van de Raad zelf. De straf kan als volgt zijn zoals in de aangehaalde uitspraak: Veroordeelt de verdachte tot een taakstraf voor de duur van 40 (veertig) uren, indien niet naar behoren verricht te vervangen door hechtenis."
Daar kunnen wij kort over zijn:
als je een wapenvergunning hebt voor het aanschaffen en bezitten van het wapen dat je wilt aanschaffen, dan mag dat. De intentie op dat moment is niet van belang, wel wat je er later mee doet op enig moment.
De verkoper dient zich ervan te overtuigen dat de koper in het bezit is van de juiste vergunningen. De verkoper hoeft niet te vragen wat de plannen zijn, dat mag de verkoper wel vragen maar het gaat hem in feite niets aan.

Wapens illegaal aanschaffen, dus via illegale wegen en dan óók nog eens zonder de juiste vergunning voor dat wapen is strafbaar. Maar dat geldt voor veel zaken die illegaal worden aangeschaft. Het woord illegaal zegt het al, illegaal betekent dat het niet legaal is, dus strafbaar.
Het voorbeeld in bijgaande bron dat zelfverdediging wel wordt erkend als het gebeurt met een illegaal gekocht wapen gaat mank. De vrouw had namelijk het wapen weliswaar op de zwarte markt gekocht, maar zij had een wapenvergunning en was lid van een schietvereniging. Dan is het ook nog niet gezegd dat de Hoge Raad in alle gevallen tot dezelfde conclusie komt. Geen enkel geval is hetzelfde.

Degenen die zich illegaal bezighouden met de aan- en verkoop van wapentuig zijn over het algemeen personen met een strafblad en/of minderjarige jongeren. Bij de laatste categorie komt het strafblad later vanzelf wel.