Welk recht van toepassing bij buitenlands huwelijk in Marokko?

Ik ben Nederlands en ik wil trouwen met een Marokkaans meisje. Als ik in Marokko met haar trouw en ik gebruik de Marokkaanse huwelijksakte om het huwelijk in Nederland te registeren. Ben ik dan volgens Nederlands recht of Marokkaans recht getrouwd? Met andere woorden: stel ik ga scheiden, welk recht is dan van toepassing op de ontbinding van het huwelijk? In Marokko is namelijk niet zomaar sprake van gemeenschap in goederen, terwijl dit in Nederlands wel de standaard is. Ik wil niet in gemeenschap van goederen trouwen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (1)

Er is zelden een 100% zeker antwoord op dit soort vragen, omdat 'internationaal privaatrecht' een ingewikkelde janboel is.
De vuistregel is echter, dat je valt onder het (huwelijks)recht van het land waar je WOONT (domicilie of habitual residence). Als je niet in gemeenschap van goederen wil trouwen, en je woont in Nederland, heeft het dus geen zin om in Marokko te trouwen -of in ieder geval biedt dat onvoldoende zekerheid.
Hiervoor zul je dus (in Nederland) op huwelijkse voorwaarden moeten trouwen, en dat betekent een bezoekje aan de notaris -voordat je trouwt, hier of daar.
tinus1969