ik woon nu 3 jaar in nederland en ga scheiden van mijn nederlandse man ik kom van oorsprong uit suriname wat zijn nu mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een Nederlands paspoort?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recht op een enkele reis terug naar Suriname?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee heb nog geen paspoort
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@xxy24, wat een valse reactie!

Het beste antwoord

Wanneer u een verblijfsvergunning heeft vanwege huwelijk of relatie en het huwelijk of de relatie eindigt, dan moet worden bekeken of u niet voor een andere verblijfsvergunning in aanmerking komt. Bijvoorbeeld voor 'voortgezet verblijf'.

Om voortgezet verblijf te kunnen krijgen, moet u deze verblijfsvergunning op grond van huwelijk/relatie drie jaar hebben gehad en ook in deze jaren hebben samengewoond. Let u erop dat hierbij niet bepalend is wanneer u officieel gescheiden bent, maar het moment waarop u in de praktijk al uit elkaar gaat en op een andere adres gaat wonen. De verblijfsvergunning voortgezet verblijf wordt verleend, als u minstens vijf jaar een verblijfsvergunning bij deze (huwelijks)partner heeft gehad. Sinds 2010 geldt ook het behalen van het inburgeringexamen als voorwaarde, tenzij u hiervoor bent vrijgesteld. Let ook hierbij op andere voorwaarden en uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld Turken en Unieburgers en hun familie gelden andere regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat van belang is of u een permanente of tijdelijke verblijfsvergunning hebt.

Bij een permanente verblijfsvergunning zonder voorwaarde kunt u gewoon in Nederland blijven.

Indien u geen permanente verblijfsvergunning hebt kunt u na verstrijken van de geldigheid van de verblijfsvergunning terug gezonden worden naar het land van herkomst.