Als iemand je bedreigt met een pistool, en je pakt dit af en dchiet hem neer, is dit dan nkg noodweer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Nee. Althans het ligt eraan hoe bedreigend de situatie nog is als jij al een pistool op de ander hebt gericht.

De Hoge Raad heeft uitgemaakt dat de 'enkele vrees' voor een wederrechtelijke aanranding niet voldoende is voor een succesvol beroep op noodweer. Er dient tenminste sprake te zijn van een onmiddellijk dreigend gevaar voor een dergelijke aanranding. Dit moet redelijkerwijze kunnen worden afgeleid uit het gedrag van de ander. Zodra de aanranding is afgelopen, kan er geen sprake meer zijn van rechtvaardigende noodweer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord met een duidelijke uitleg, +

Andere antwoorden (2)

Dat zal de rechter moeten bepalen. Als je met dat pistool in je hand heer en meester was over de situatie dan zal de rechter zeer kritisch zijn over het feit dat je buitenproportioneel geweld hebt gebruikt. Dan kom je niet met een aai over je bol weg. Anders is het als je de dreiging alleen maar kon afwenden door gebruik te maken van zijn wapen. Dit zijn ingewikkelde zaken en veel hangt af van je advocaat en de officier van justitie. Is dus geen simpel antwoord op te geven.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Inderdaad een lastige vraag. Eigenlijk niet te beantwoorden. Je zou 5 situaties kunnen bedenken waarin het noodweer is en ook 5 waarin het weer niet zo is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1, simpel antwoord, hou ik van. Ik kan me wel voorstellen dat met zijn wapen in je eigen handen er geen dreiging meer is. Bedankt.
Wanneer er geen andere mogelijkheid is om je aanvaller af te weren, dan is het noodweer.
Anders is het noodweerexces.

Noodweer
Een beroep op noodweerexces kan alleen slagen indien er sprake was van een noodweersituatie. Dus dat is een belangrijk vereiste. Noodweerexces komt alleen maar aan de orde wanneer bij het gebruikte geweld ter verdediging tegen de ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding de grenzen van de redelijkheid zijn overschreden.

Voorbeelden noodweerexces
Van noodweerexces is bijvoorbeeld sprake als harder wordt teruggeslagen dan nodig is om de aanval af te weren, een wapen wordt gebruikt waar met minder had kunnen worden volstaan of de situatie waarin langer wordt doorgeslagen dan strikt noodzakelijk is. Er kan alleen van noodweerexces worden gesproken, indien er een ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding heeft plaatsgehad.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste zin is niet geheel waar: als je een andere mogelijkheid hebt om je aanvaller af te weren (bijv. door weg te lopen) dan is er überhaupt geen sprake van een noodweersituatie, en dan kan ook geen beroep op noodweerexces worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
? 3 minnen. Ok de 3e mogelijkheid is inderdaad overgeslagen (geen noodweer, geen exces) maar juist het geven van exces als mogelijkheid is handig.