Kan je reiskosten vergoed krijgen als je naar een re-integratiebedrijf gestuurd word?

Mijn klantmanager vind van niet en heeft het afgewezen. Maar ik wil er tegen in bezwaar gaan.
In de wet van bijzondere kosten staat letterlijk dat het om noodzakelijke kosten moet gaan welke niet betaald kan worden uit normale middelen.
Welnu, het is noodzakelijk, want de Sociale dienst stuurt mij er zelf heen, en als ik er niet heen ga, stoppen ze mijn uitkering.
Betalen kan ik het niet, zeker niet als ik er elke week heen moet, want ik zit in de schuldsanering.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (3)

Ik weet niet of de regelgeving van het UWV anders is, maar ik krijg de reiskosten die ik maak naar het re-integratie bureau wel vergoed van het UWV. Hier zijn dan wel regels voor natuurlijk, onder andere dat de afstand (enkele reis) boven de 10 km moet zijn.
Mocht een eventueel beroep toch niet baten kun je wellicht bij een ander bureau onder gebracht worden dat dichter bij je thuisadres ligt zodat je er op de fiets of lopend naartoe kunt.
Je kunt dit overigens ook met het re-integratie bureau bespreken, zij zullen hier wel vaker mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn gemeentes die het wél doen, maar meestal niet als het in je eigen woonplaats is, of binnen een straal van bijvoorbeeld 10 kilometer. Soms wordt ook alleen vergoed als er een ondertekend trajectplan is, dus niet bij een kennismakingsgesprek. Vaak wordt er een vergoeding op basis van OV-kosten toegekend, tenzij je eigen vervoer hebt, dan kan er een kilometervergoeding worden toegekend. Als je om medische redenen niet met het openbaar vervoer kunt of niet kunt fietsen, worden vaak de werkelijke kosten van het (regio)taxivervoer vergoed. Als je werk hebt (ook gesubsidieerd werk) krijg je het vaak niet vanuit de sociale dienst vergoed, dan moet je werkgever dit doen.

Maar begrijp ik het goed dat je dit hebt aangevraagd als bijzondere bijstand? Volgens mij zou het onder de afdeling werk/reïntegratie moeten vallen. Misschien moet je nog eens contact opnemen met degene met wie je dit reïntegratietraject hebt afgesproken?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zie in de reacties bij een ander antwoord dat het probleem is dat je de reparatie van je fiets niet kunt betalen. Heb je al onderhandeld met de fietsenmaker, dit probleem uitgelegd? Wie weet heeft die nog mogelijkheden om bijvoorbeeld in plaats van een nieuw onderdeel een gebruikte te pakken, zodat de reparatie voor jou goedkoper kan. Misschien kun je dan in een paar termijnen toch betalen? Ik weet natuurlijk niet over wat voor soort kosten we het hebben, maar proberen kan altijd.

En heb je al een email gestuurd naar AL je vrienden, kennissen en familieleden dat je graag een fiets wilt lenen? Er zijn echt veel mensen die nog een oude fiets hebben staan die ze niet meer gebruiken, of een vouwfiets hebben uit de tijd dat ze met de trein naar hun werk gingen, etc. Misschien vind je zelfs wel iemand waarvan je de fiets mag houden. Als je je vrienden een mail stuurt en vraagt of ze die aan zoveel mogelijk mensen door willen sturen, komt je vraag allicht bij iemand terecht die net de schuur van moeder aan het opruimen is die naar het verzorgingstehuis is verhuisd, of iemand die net zelf een elektrische fiets heeft gekocht, etc. Leg gewoon je probleem uit, wie weet wat er nog voor goeds uit voort kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik snap je punt wel geloof ik. Het lastige is dat werk zoeken in deze tijd voor niemand gemakkelijk is, anders zou je zo'n verplicht reïntegratietraject wellicht vóór kunnen zijn door eerder werk te vinden in de buurt. En als je beperkte vervoersmogelijkheden hebt, beperkt dat ook je mogelijkheden tot het vinden van werk enorm. Maar volgens mij zou het onder de afdeling werk moeten vallen, niet onder de bijzondere bijstand. Misschien kun je het juridisch loket in jouw woonplaats eens bellen (is gratis)? Die kunnen je wellicht adviseren hoe je zoiets aan moet pakken. En als zij iets kunnen vinden in de regelgeving waar in staat dat dit wél vergoed zou moeten worden, heb je in elk geval een goede grond voor je bezwaar. Als dat allemaal niet lukt, denk ik toch dat je zelf naar andere oplossingen moet zoeken. Ik begrijp dat dit voor jou meer een principe-kwestie is, en daarbij natuurlijk het feit dat ik echt wel begrijp dat die 10 euro gewoon onoverkomelijk zijn als je al amper eten kunt kopen. Maar als de situatie zo is dat je geen andere keus hebt, en van verschillende kanten de verplichting hebt om werk te zoeken en een reïntegratiebedrijf daarbij zou kunnen helpen, dan heb je op den duur weinig keus, denk ik. En een fiets ís nu eenmaal het meest goedkope vervoermiddel. Hoe dan ook hoop ik dat je een oplossing vindt, en natuurlijk dat je snel een baan vindt waar je op je plaats bent.
Ga een gesprek aan met jouw bemiddelaar bij schuldsanering en laat het aan hen over om met de klantmanager te onderhandelen.

Stel jezelf ook de vraag of je voor eeuwig in dit welles-nietes schulden-straatje wil vertoeven dan wel actie te ondernemen voor betere levensomstandigheden voor jezelf.

Met andere woorden, tracht niet altijd alles aan te vechten maar tracht oude denk- en doe patronen te doorbreken door er van uit te gaan dat er altijd geld is voor datgene waar je écht geld voor wil hebben. Als je die ingesteldheid hebt dan ga je ofwel anders om met je huidige budget ofwel neem je er een baantje bij waardoor je extra inkomsten verwerft.
En luister nu héél goed naar me... er is geen enkel excuus om niet aan de slag te gaan. Zelfs geen zware handicap want er zijn voldoende mogelijkheden om van thuis uit via pc aan inkomstenwerving te doen.
Wie op GV kan posten die kan bijvoorbeeld ook voor één of andere firma reclame boodschappen posten en zoveel meer.

Gewoon DOEN Lieve Onzin, neem de leiding over jouw eigen leven in plaats van je elke dag opnieuw van de wijs te laten brengen door een paar afgeknapte grassprieten in het oeverloze groene gras ;-)

Liefs, Succes en Big Smile van me