Mag je je koophuis verhuren? Of moet je hier eerst toestemming voor vragen en zo ja, bij wie?

Ons koop huis is nl. te klein aan het worden voor ons. Kopen is geen optie wegens omstandigheden. Nu hebben we gereageerd op 2 huurhuizen. Stel nou dat we 1 van die 2 krijgen, dan zit ik met 2 huizen. Mijn huis moet dan onmiddelijk in de verkoop, maar zou ik hem tot het moment dat het verkocht wordt, mogen verhuren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja! Toestemming vragen aan de eigenaar....

In aanvulling op al het andere, sommige grote steden/gemeentes hanteerden een woonvergunning. Het kon dan zelfs zijn , dat het huis wat je wilde kopen, zelf NIET mocht bewonen omdat je niet aan bepaalde eisen voldeed. Bij (ver)huur gold dit ook. Ik weet niet of dit afgeschaft is, neem het mee in de beslissingen, mocht dit het geval zijn. Verhuur voor een bepaalde periode is ook een mogelijkheid om onder de huurbescherming van huurders uit te komen, met een dergelijke clausule is verhuur echter wel moeilijker. Onderzoek dus zeer zorgvuldig welke bepalingen er zijn en hoe de wet huurders beschermt. Met een terechte claim op huurbescherming, ook als er andere afspraken gemaakt zijn , die onwettig kunnen blijken te zijn en derhalve ongeldig, krijg je huurders vrijwel niet uit hun huurwoning die jouw eigendom kan zijn.

Zoals al vermeld is: 1. Je moet toestemming hebben van de bank (zal niet snel gegeven worden). 2. De nieuwe bewoner heeft mogelijk woonverguning nodig als de wonng beneden een bepaalde huurwaarde ligt. Men moet dan sociaal of economisch aan de gemeente gebonden zijn (voor de meeste kandidaten zal dit meestal geen probeem zijn). 3. De huur hoeft niet als inkomen te worden opgegeven, want de woning is vermogen en valt dus in box 3 (Belasting bedraagt dan 1,2 % van de waarde van de woning, minus een bedrag voor vijstelling). Niet vermeld is, dat een korte termijn huurovereenkomst van bijvoorbeed 1 jaar in feite niet rechtsgeldig is zonder toestemming van de gemeente. Daarvoor moet de huur worden vastgesteld op basis van het puntenssteem. Dat is over het algemee niet hoog. Het is een vrij ingewikkelde materie. Prbeer advies in te winnen bij een deskundige (verhuurbureau of makelaar).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100