Mag je je koophuis verhuren? Of moet je hier eerst toestemming voor vragen en zo ja, bij wie?

Ons koop huis is nl. te klein aan het worden voor ons. Kopen is geen optie wegens omstandigheden. Nu hebben we gereageerd op 2 huurhuizen. Stel nou dat we 1 van die 2 krijgen, dan zit ik met 2 huizen. Mijn huis moet dan onmiddelijk in de verkoop, maar zou ik hem tot het moment dat het verkocht wordt, mogen verhuren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, dat mag. MAAR je mag maar voor één huis hypotheekrente aftrekken, en als je zelf huurt zou je even uit moeten zoeken of je mag aftrekken voor een woning die je niet zelf bewoont, en dus een bron van inkomsten is. Je bent verantwoordelijk voor het onderhoud EN moet ook nog maar zien dat je de huurders er weer uitkrijgt als je de woning wilt verkopen.Vermoedelijk moet je de woning ook nog aanpassen voor verhuur.

Mocht je die optie echt serieus overwegen, dan kun je wellicht het beste contact opnemen met een makelaar die weer mensen kent die tijdelijke woonruimte nodig hebben. Je moet je er echter wel heel erg goed van verwittigen wat je doet, wie je in huis haalt en of het wel echt noodzakelijk is. En de huurprijs die je moet vragen zal ook heel wat hoger liggen dan wat je nu zelf aan kosten hebt. Zoek dat allemaal HEEL goed uit !! Een financieel adviseur is beslist geen overbodige luxe.

Kortom, het kan, maar het heeft nogal wat haken en ogen. Het is geen kwestie van een advertentie in het ochtendblad en verhuren maar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er overigens nog een hypotheek op het huis rust (wat in de regel wel het geval is), dan heb je overigens ook toestemming nodig van de écht 'eigenaar' van het huis : de bank .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zoals Marleen al zegt, vergeet vooral ook de Belastingdienst niet. Mensen die een nieuw koophuis kopen kunnen onder bepaalde voorwaarden nog gebruik maken van bepaalde regelingen, maar als een huis echt niet meer bewoond wordt door jou als eigenaar wordt het al gauw Box 3 inkomen (althans een onderdeel daarvan omdat de waarde van je huis bij je vermogen opgeteld gaat worden). Er zijn mitsen en maren, maar laat je in ieder geval ook goed voorlichten over de belastingtechnische kant van de zaak, naast alle andere dingen die hier al genoemd worden.

Andere antwoorden (12)

ja zeker waarom niet ik doe het zelf ook maar ik heb een koop woning waar ik nu in woon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja!
Toestemming vragen aan de eigenaar....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het huis je eigen bezit is heb je volgens mij geen toestemming nodig. Anders wordt het als je er nog een hypotheek op hebt; je hebt dan toestemming van de bank nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad, de hypotheekverstrekker - als die er is - moet er toestemming voor geven.
+1
Kijk in je hypotheekakte. De meeste hypotheekaktes verbieden verhuur van (delen van) het huis. Dat is omdat verhuur de verkoopwaarde verkleint: een huis met huurders is minder waard dan een leeg huis, vanwege de huurdersbescherming.

Die huurdersbescherming is ook iets waar je zelf aan moet denken, onafhankelijk van eventuele restricties die de hypotheekverstrekker jou oplegt.

Ook voor jou geldt dat een huis met huurder(s) minder zal opbrengen dan een huis zonder huurders.

Het is erg moeilijk, wellicht zelfs onmogelijk, een eventueel huurcontract zodanig op te stellen, dat je je huurder(s) er per verkoopdatum uit kunt zetten.

Verder moet je denken aan alle juridische consequenties en jouw verantwoordelijkheden wanneer je verhuurt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 weinig aan toe te voegen dus ik zal de vraag niet beantwoorden. Als enige aanvulling van belang heb ik hierop de huurdersbescherming. En de beperkingen op belastingtechnisch gebied (formeel vervalt de hypotheekrenteaftrek omdat je hoofdverblijf veranderen gaat). Als vraagsteller besluit te gaan verhuren, dan is het raadzaam zorgvuldig de huurder te kiezen. Zoek bij voorkeur iemand die tijdelijk woonruimte nodig heeft voor een beperkte periode die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal vertrekken na die bepaalde periode. Een voorbeeld hiervan: iemand die een nieuwbouwhuis gekocht heeft en tijdelijke woonruimte zoekt tot de woning wordt opgeleverd en betrokken kan worden. 'Gevaarlijk' is het om te verhuren aan mensen die een tijdelijke woonruimte zoeken omdat ze 'even' in een lastig parket zitten en dus even snel woonruimte nodig hebben. Vaak zijn dat op dat moment uitzichtloze situaties die vervelend kunnen aflopen als de huurder besluit zich te beroepen op de huurdersbescherming. O ja, nog een tip: verhuur aan een huurprijs die boven-marktconform is. Hierdoor zet je het puntenstelsel buiten werking en bijkomend voordeel is dat je de huurder dusdanig laat betalen dat deze niet onnodig lang in je woning blijft zitten. Hierdoor heb je wellicht wel iets meer tijd nodig om een huurder te vinden. Is het toch bijna een apart antwoord geworden :-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed punt, die hypotheekrenteaftrek. Die vervalt inderdaad. Er zijn wel regels dat je tijdelijk de hypotheekrente mag aftrekken van een woning die niet je hoofdverblijf is. Die gelden voor een beperkte periode, en zijn bedoeld voor tijdens een verhuizing. Ik heb er gebruik van gemaakt toen ik nog in een huurwoning woonde, maar wel een huis had gekocht. Ik woonde nog niet in de koopwoning, want ik was aan het klussen en inrichten. Gedurende die periode heb ik toch de hypotheekrente al wel kunnen aftrekken. Er zal ook wel zoiets zijn voor een koopwoning die *nog* je eigendom is, waar je niet meer in woont, en die je aan het verkopen bent. Wel een goed punt, vraagsteller zal zich hieromtrent goed moeten informeren. Over het boven-marktconform verhuren: mag dat? Ik weet hier slechts van dat er studenten waren die op een te dure ("boven-marktconforme") kamer zaten, en die de huurcommissie hebben ingeschakeld. Die ging uit van het puntensysteem, en zie, de verhuurder werd verplicht de huur te verlagen. Ook dit is dus een punt waar vraagsteller zich goed zal moeten oriënteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraagsteller doet er inderdaad goed aan om even de eigen belastingadviseur te raadplegen omtrent het belastingtechnische deel van het verhaal wat op haar van toepassing is. Als je koophuis (al) leeg staat dan mag je tijdelijk (max 1 jaar) je hypotheekrenteaftrek blijven opvoeren. Hypotheekrenteaftrek geldt voor de hoofdwoning, dat is de woning waar je het meest verblijft(woont). In jouw geval heb je mogelijk de langste periode van dat jaar in dat huis gewoond en kon je daarom rente in aftrek brengen (gok ik even zonder verder informatie). Deze regeling vervalt bij het verhuren. Immers verhuren en daarmee geld verdienen en dan ook nog eens de helft van je betaalde rente terug krijgen dat is oneigenlijk gebruik van de regeling waarvoor de renteaftrek bedoeld is (namelijk het eigen woningbezit stimuleren; bij verhuur is het niet voor eigen bewoning). De huur moet overigens opgegeven worden aan de belastingdienst. Boven-marktconform verhuren mag. Het voorbeeld van de studenten betreft ander 'type' woningen (de zgn. onzelfstandige woonruimte) en daarvoor geldt het puntensysteem. Is de huur van een studentenwoning te hoog dan kan de huurcommissie de huur verlagen (bindend). In geval van zelfstandige woonruimte heb de geliberaliseerde markt en de niet geliberaliseerde markt. "Doet de Huurcommissie ook uitspraak bij een geliberaliseerd huurcontract? Als de huurprijs bij het aangaan van het huurcontract boven een bepaald bedrag ligt, dan is de woonruimte geliberaliseerd en zijn het puntensysteem en de maximale huurprijsgrenzen niet van toepassing. In dit geval kan er geen beroep worden gedaan op de Huurcommissie, tenzij uitdrukkelijk in het huurcontract is overeengekomen dat de Huurcommissie een advies kan geven. Wel kan de huurder de eerste zes maanden nadat het huurcontract is ingegaan de huurprijs laten toetsen. Op grond van het puntensysteem wordt dan bepaald wat de maximale huurprijs is. Het kan gebeuren dat de Huurcommissie dan een maximale huurprijs vaststelt die onder de liberalisatiegrens ligt. In dat geval is de woonruimte niet meer geliberaliseerd. Elk jaar wordt er een nieuwe liberalisatiegrens vastgesteld. Per 1 juli 2008 ligt die grens op € 631,73. Vanaf 1 juli 2009 ligt die grens op € 647,53 per maand.
Voor meer informatie over geliberaliseerde huurcontracten kunt u contact opnemen met de gratis informatietelefoon van de Huurcommissie via 0800 - 488 72 43 (0800 - huurcie)."
bron: http://www.huurcommissie.nl/Veelgestelde_vragen#0103
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer info over wanneer wel/niet geliberaliseerde uur (vanaf punt 7):
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7001#70
Cryofiel
14 jaar geleden
Zeer gedegen toevoegingen, wijnstein! Complimenten voor je kennis van zaken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks, het is mijn vak, dus ik behoor er ook wat vanaf te weten :-).
Houd er ook rekening mee dat de huur die je ontvangt , inkomsten zijn . Dit ivm de belastingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag het gewoon verhuren, let echter wel op dat ondanks als er een contract is voor een bepaalde periode je de huurder er in princiepe niet meer uit krijgt. Dat kan dus nog een duur grapje worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van het feit dat je, zoals hierboven al gezegd, je de bank soms om toestemming zou moeten vragen moet je erg oppassen met het verhuren van een huis. Huurrecht bevat veel dwingende bepalingen ter bescherming van de huurder. Indien je een langere periode verhuurt krijg je de huurders er later moeilijk uit vanwege limitatieve opzeggingsgronden in de wet. Verdiep je hier goed in voor je gaat verhuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvulling op al het andere, sommige grote steden/gemeentes hanteerden een woonvergunning.
Het kon dan zelfs zijn , dat het huis wat je wilde kopen, zelf NIET mocht bewonen omdat je niet aan bepaalde eisen voldeed.
Bij (ver)huur gold dit ook.
Ik weet niet of dit afgeschaft is, neem het mee in de beslissingen, mocht dit het geval zijn.
Verhuur voor een bepaalde periode is ook een mogelijkheid om onder de huurbescherming van huurders uit te komen, met een dergelijke clausule is verhuur echter wel moeilijker.
Onderzoek dus zeer zorgvuldig welke bepalingen er zijn en hoe de wet huurders beschermt.
Met een terechte claim op huurbescherming, ook als er andere afspraken gemaakt zijn , die onwettig kunnen blijken te zijn en derhalve ongeldig, krijg je huurders vrijwel niet uit hun huurwoning die jouw eigendom kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al vermeld is:
1. Je moet toestemming hebben van de bank (zal niet snel gegeven worden).
2. De nieuwe bewoner heeft mogelijk woonverguning nodig als de wonng beneden een bepaalde huurwaarde ligt. Men moet dan sociaal of economisch aan de gemeente gebonden zijn (voor de meeste kandidaten zal dit meestal geen probeem zijn).
3. De huur hoeft niet als inkomen te worden opgegeven, want de woning is vermogen en valt dus in box 3 (Belasting bedraagt dan 1,2 % van de waarde van de woning, minus een bedrag voor vijstelling).

Niet vermeld is, dat een korte termijn huurovereenkomst van bijvoorbeed 1 jaar in feite niet rechtsgeldig is zonder toestemming van de gemeente.
Daarvoor moet de huur worden vastgesteld op basis van het puntenssteem. Dat is over het algemee niet hoog.

Het is een vrij ingewikkelde materie. Prbeer advies in te winnen bij een deskundige (verhuurbureau of makelaar).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amsterdam mag jij het oneven huis zelf verhuren maar voor een even huis moet jij een kandidaat van de gemeente nemen. Denk om de eventuele hypotheekbank en neem ter harte wat er over het recht van de huurder is gezegd. Misschien het beste om het gemeubileerd te verhuren. Huurpenningen hoef je niet aan de belasting op te geven. Vraag een belastingconsulent voor de ins en de outs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zijn er al een paar uitstekende antwoorden gegeven. Als er nog een hypotheek op je huis zit, staat in het contract met je hypotheekverstrekker of het huis wel/niet verhuurd mag worden. Als het niet mag, dan contact opnemen met je hypotheekverstrekker. Nu de huizenmarkt zo in het slob zit en sommige huiseigenaren problemen krijgen aan hun verplichtingen te voldoen. kan het best zo zijn dat de hypotheekverstrekker wat coulanter is dan in het verleden.
Intussen heb je al gelezen dat je als verhuurder ook weer aan bepaalde eisen moet voldoen. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je mag niet zomaar je huis verhuren. De reden ligt in het feit dat de bank hiervoor geen toestemming geeft, dit staat ook gemeld in de hypotheekakte. De bank heeft namelijk het recht van parate executie (eenvoudig gezegd: het huis op de veiling zetten wanneer de hypotheek niet meer wordt betaald). Juridisch is dit zeer moeilijk uit te voeren wanneer er huurders in het pand zitten en het pand moet worden geveild. Tevens vindt de bank dat huurders over het algemeen minder goed met een huis omgaan dan wanneer de eigenaar er zelf woont. Het risico wordt dus groter voor de bank. Onder bepaalde voorwaarden zullen banken toestemming geven.
Onder andere wanneer het bedrag van de hypotheek veel lager is dan de waarde van het huis. Ook vragen ze soms dat de huurinkomsten binnen moeten komen op een rekening die ook bij de bank loopt waar de hypotheek loopt.
Overigens zijn de normen tussen de banken verschillend dus dit zou je zelf bij de hypotheekadviseur moeten vragen.
Nog even wat anders: wanneer je je huis even tijdelijk verhuurd en de hypotheek gewoon keurig wordt doorbetaald komt de bank er normaal gesproken niet achter. Je kunt dus ook gewoon je mond houden, maar die tip heb je niet van mij :). Succes!