Zou koningin Beatrix kunnen emigreren en dan toch onze koningin kunnen blijven?

Stel dat het bijvoorbeeld voor haar gezondheid beter zou zijn indien ze naar een land vertrekt met een ander klimaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als haar gezondheid de reden zou zijn, kan ze natuurlijk als koningin vertrekken zonder te emigreren. Natuurlijk moet zij wel ons land blijven besturen. Maar.... met Internet en Skype zal haar dat best lukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Tijdens tweede wereldoorlog is de koningin wel tijdelijk verhuisd, maar dat was meer uit noodzaak. Er is geen wet tegen, maar het heeft wel praktische nadelen aangezien de koningin elke week met de minister-president spreekt. Bovendien zeggen dokters niet zo snel dat je voor je gezondheid moet verhuizen, dus als ze zo ziek zou zijn zou ze waarschijnlijk sowieso de kroon overdragen aan Willem-Alexander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus het zou mij niet verbazen.

Bekend is dat koningin Elisabeth van Oosterijk vele jaren in het buitenland is geweest voor haar gezondheid, zonder problemen te hebben gehad met de rechten op de troon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze was keizerin van Oosterijk. En haar man was regerend vorst, dus dan geeft het inderdaad geen problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die gaan ook gewoon de pijp uit, wou je zeggen dat het toeval was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En PS. ze was keizerin van Oosterijk en koningin van Hongarije
Als Nederland een multinational zou zijn dan zou het theoretisch mogelijk zijn dat het "hoofdkantoor" elders gevestigd is.

Maar als hoofd van de bevolking zou het ondenkbaar zijn om het land te besturen vanuit een ander land.
Je moet hier altijd de vraag bij stellen: Waarom emigreerd iemand? Niet om het land te bestieren en zelf van de zuid-afrikaanse (bv) te genieten.

Het zou wat mij betref best mogen, mits zij afstand doet van de troon en haar familie mee neemt. Scheelt ons een hoop belasting geld en heeft de minister president (wie het ook mag zijn op dit moment) minder kop zorgen omdat hij/zij zich niet meer druk hoeft te maken als het gaat om uitspraken, aankopen etc van de leden van het koninklijk huis. Hij/zij is immers verantwoordelijk voor alles wat ze doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een president kost zeker niet minder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze minister president kost geen € 26.738.000,= per jaar, maar slechts € 181.000,= per jaar. Hier komen dan nog wat onkosten vergoedingen dus al met al; zullen we zeggen € 250.000,= per jaar?
Een besparing van: € 26.488.000,= per jaar. Kan het rijk een hoop goede dingen van doen. Zoals het optimaliseren van de zorg en het onderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het over president; geen minister-president. Wanneer we geen monarch meer hebben krijgen we een president en die kost ook héél véél.
Wettelijk geen enkel bezwaar indien dit haar gezondheid te goede komt. Maar een koningin die ver van haar volk verblijft verliest aan gezag. In de geschiedenis kan je als voorbeeld nemen Filips 2 van Spanje die ergens in een klooster var van Madrid probeerde een immens land te besturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie kan het. Er is nergens iets vastgelegd over de verblijfplaats van het staatshoofd(voor zover ik weet). Het kan dus zolang ze haar taken kan blijven uitvoeren.

In de praktijk zal echter de kroon worden doorgegeven, dit omdat het praktischer is als het staatshoofd in de buurt verblijft. Daarnaast is het meestal zo dat als je voor je gezondheid weg moet, dat doorwerken ook niet zo'n goed idee is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emigratie is de actie waarbij mensen hun geboorteland verlaten om zich in het buitenland te vestigen. Ze worden officieel uitgeschreven in hun geboorteland en ingeschreven in het land van vestiging.
Er zijn verschillende redenen waarom mensen emigreren.
Vaak leidt emigratie tot een extra belastingheffing omdat er een latente belastingschuld op belastingvrij opgebouwde vermogensbestanddelen ligt (pensioenrechten, overwaarde op een onderneming of aandelen, etc.). Nederland doet dit in de vorm van een conserverende aanslag, die overigens in principe niet betaald hoeft te worden en na 10 jaar wordt kwijtgescholden. De betreffende landen stellen dat ze hiermee misbruik bestrijden en de samenhang van hun belastingstelsels bewaken.

Als Beatrix aftreedt al koningin zie ik geen belemmering voor haar om te emigreren. Als koningin lijkt me dit onmogelijk. Beter is om niet te emigreren, maar om gewoon lekker met vakantie te gaan naar een warm land.
Veel practischer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat kan...als het tenminste aan mij ligt.Moet ze wel al haar familieleden meenemen en alles zelf betalen.