Waarom is resomeren nog niet opgenomen in de Nederlandse Wet op de Lijkbezorging?

Evenals cryomeren.

De vraag óf het in Nederland is toegestaan is al eerder hier gesteld, maar gaf geen antwoord op de vraag waaróm dit nog niet toegestaan is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Resomeren is nog niet toegestaan omdat de overheid nog niet precies weet wat er de voor- en nadelen van zijn en hoe groot het draagvlak ervoor is.

Minister Plasterk:
Er zijn twee onderzoeken. Het ene is een technisch onderzoek. Dat is gedaan door TNO, een organisatie die op zichzelf wel garant staat voor kwaliteit. De beoordeling daarvan ligt primair bij mijn collega van I en M. Dat is niet primair een kwestie voor Binnenlandse Zaken. We spreken nu over het onderzoek naar mogelijk draagvlak. Ik heb net al gezegd dat als iemand zich aandient met een andere techniek, het redelijk is om te vragen of diegene denkt dat er wellicht draagvlak voor is. Dat initiatief ligt in principe bij de particuliere organisatie die zich daarmee aandient. Ik wil mij aan de uitkomst op geen enkele manier binden. Ik heb al gezegd dat het vervolgens aan de politiek, de gekozen volksvertegenwoordiging is om de technische aspecten en de milieuaspecten te wegen, evenals de eigen opvatting over of er draagvlak is. Er is uiteindelijk namelijk maar één maat van draagvlak, en dat is de volksvertegenwoordiging, want we worden niet door peilingen of onderzoek geregeerd, maar via een democratie.
Ik voeg daar nog aan toe dat ik dit geen kwestie vind van 51% tegen 49%. Ik vind dit typisch zoiets waarover een breed gedeeld gevoeld moet zijn dat het een acceptabele manier is van met lichamen omgaan. Als bijna de helft van de Nederlandse bevolking het afschuwelijk zou vinden, neem ik niet het voortouw.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed gevonden, waarvoor alvast een plus! Nu weet ik dat jij niet voor Plasterk kan spreken; desalniettemin twee vervolgvragen: dat technische rapport is toch in 2011 al naar buiten gebracht door TNO?
En hoe wil deze minister peilen of er breed draagvlak voor is? Hij lijkt te hinten op het parlement, maar weet je misschien welke partijen zich al uitgesproken hebben over deze kwestie?
Ik weet tot dusverre alleen van de VVD dat zij voor het opnemen van resomeren in de Wet op de Lijkbezorging.
SimonV
8 jaar geleden
Er loopt een onderzoek naar de maatschappelijke opvattingen. Wederom Plasterk (incl. grapje):
Ik heb al in de voorbereiding aangegeven dat mijn houding ten opzichte van resomeren er niet een is van «over my dead body». Ik wil het open tegemoet treden, waarbij allereerst de vraag vooropstaat of het ervaren wordt als een ethische vorm van met het lichaam omgaan. Daarna komen de technische en milieutechnische kanten en uiteindelijk de beoordeling van het draagvlak. Ik wil daar niet op vooruitlopen. Ik zal erover rapporteren. Dat zal in het voorjaar van 2015 gebeuren. Het duurt dus nog even, omdat het onderzoek naar de maatschappelijke opvattingen nog loopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord.
Ik houd de voortgang in de gaten. :)