Is het illegaal om een website te hebben waar je TV series op upload die andere mensen kunnen bekijken?

Zoals http://www.watchseries.li/ bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Yep, hartstikke illegaal. Maar dat kon je zelf ook wel bedenken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dacht ik zelf ook al, maar aan de andere kant; hoe kunnen deze sites zo lang bestaan?
Erna55
8 jaar geleden
Je stelt de vraag omdat je dat al denkt.
Mogelijk hebben andere sites toestemming ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sommige sites betalen wel degelijk de rechten voor het uitzenden van (oude) series, en soms moet je ook betalen of je registreren (reclame) om ze te kunnen bekijken. ZOals Netflix, dat wel legaal is.
De illegale jongens zijn vaak niet meer dan portalen met links naar -eveneens niet legale- sites, (vandaar de enorme hoeveelheid dode en incomplete links) en veel van die sites verhuizen voortdurend van het ene domein naar het andere.
Het beheren van een dergelijke portal is an sich dan weer niet illegaal, want je biedt zelf niks aan, maar dat gekruip door de mazen van de wet stinkt natuurlijk aan alle kanten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pringlescs
Omdat deze websites gehost worden in landen die hier niet (actief) achteraan zitten, zoals in jouw voorbeeld Liechtenstein.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Te hebben of te bekijken?

Antwoorden (3)

Dat licht er aan:
- heb jij explicite toestemming gekregen, zo ja? dan mag dit
- In welk land doe je dit? want in sommige landen is de auteurswet veel minder streng dan in andere.
- is dit een besloten groep? voor een besloten groep mag je meestal gewoon dingen laten zien.

Maar als ik naar dit specifieke geval kijk, dan denk ik dat dit in Nederland niet legaal is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
legaal? nee. Gaat er iemand wat aan doen? Ook niet. Veel sites en programma's (denk aan thepiratebay.se kat.cr of popcorntime zijn sinds vorig jaar illegaal in nederland om te hosten en te gebruiken. De politie gaat er echter niks aan doen omdat het te moeilijk is om iemand te vinden die dit soort dingen doet. Het intensief delen van auteursrechterlijk materiaal wordt echter wel in zekere mate gemonitord. Of je ook te pakken wordt genomen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent niet strafbaar als je alleen maar de site bezoekt, alleen als je iets illegaal download en/of update.
De meeste series/films hebben 'Copyright' wat betekent dat het niet legaal is om dat te hosten of ui te zenden, bijvoorbeeld thepiratebay.se heeft minimaal 90% aan copyright schendingen en dat soort websites popcorn time, en zo

Netflix, videoland hebben alle rechten om wel bepaalde dingen uitezenden

Ik zou het vragen aan de copyright houder! (Anders is het strafbaar boete, taakstraf max 2 dagen celstraf etc.