Kan afwijzing voor een baan o.g.v. overkwalificatie een grond voor (ongeoorloofde) discriminatie vormen?

Immers, je voldoet gewoon aan de gestelde kwalificaties. Ik kan mij zo voorstellen dat er sprake is van ongeoorloofde discriminatie, niet zozeer o.b.v. het geldende arbeidsrecht als wel de algemenere regels van de Grondwet of artikel 5 lid 1 Algemene wet gelijke behandeling.
M.i. mag een werkgever er niet van uitgaan dat ik na verloop van tijd gedemotiveerd raak of vertrek vanwege mijn werk op lager niveau.

http://maxius.nl/algemene-wet-gelijke-behandeling/artikel5

Toegevoegd na 38 minuten:
NB: Sommige lagere opleidingen bieden wel specifieke vaardigheden aan die hogere opleidingen soms missen (denk aan HBO-Rechten en WO-Rechtsgeleerdheid, waarbij de eerste een veel grotere vaardighedenlijn in het curriculum heeft), maar bij mijn vraag laat ik dit gegeven buiten beschouwing.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Erna55
8 jaar geleden
Ik begrijp dat er werkgevers zijn die overgekwalificeerde mensen liever niet aannemen.
In perioden van grotere werkloosheid betekent dat dat er meer werklozen komen onder diegenen die goed gekwalificeerd zijn.
Het kan een bewuste keuze zijn in tijden van grotere werkloosheid. Het heeft niets te maken met je eventuele demotivatie op termijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een andere reden die ik vaak heb gehad om hier niet aan te beginnen, is dat overgekwalificeerde mensen zich -hoe goed bedoeld ook- met zaken kunnen gaan 'bemoeien' waarvoor ze niet zijn aangesteld/gevraagd. Dan krijg je een rolverwarring binnen je organisatie. De een is bijvoorbeeld arts en de ander verpleger. Dan wil je niet dat de verpleger (als die ook tot arts is opgeleid) met de arts in discussie gaat over medische beslissingen. Dan heb je nl. plotseling twee artsen, terwijl je daar als organisatie niet voor had gekozen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan me ook voorstellen dat een werkgever zijn redenen heeft om mensen van een bepaald niveau te hebben voor een bepaalde functie (zoals de reacties terecht aangeven), maar de vraag blijft staan: is hier geen sprake van al dan niet geoorloofde discriminatie, in de juridische zin van het woord? Deze vraag omdat óók een hoger geschoolde werknemer meestal aan de vereiste kwalificaties voldoet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter1986
Ook in juridische zin is er in het gegeven voorbeeld geen sprake van discriminatie. De wet Gelijke behandeling wordt te pas en te onpas verkeerd gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pieter1986, ik ben geen jurist en misschien zien zij dit dus anders, maar mijn tegenvraag zou zijn of er niet altijd sprake is van een vorm van discriminatie als meer dan 1 kandidaat aan alle formele functievereisten voldoet en er toch uiteindelijk maar 1 gekozen wordt.

Antwoorden (1)

Dat heeft niets met discriminatie te maken. De werkgever wil gewoon iemand op een bepaald niveau en dat heb jij dus niet. Je vraagt je waarschijnlijk ook niet af of het discriminatie is als een werkgever jou niet aanneemt omdat je niet alle gevraagde ervaring hebt

Toegevoegd na 6 uur:
Als ik werkgever zou zijn en ik zoek iemand om data in te voeren in het computersysteem, dan is iemand zonder veel opleiding maar met wat computerkennis voldoende. Ik hoef dan geen IT specialist die het werk zo saai vindt dat hij aan het programma gaat morrelen om te zien hoe het werkt. Daar heb ik andere mensen voor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is appels met peren vergelijken. Het verschil is: als je een hoger niveau hebt dan het gevraagde, dan kan je wel functioneren zoals dat van jou gevraagd wordt; je hebt het gevraagde niveau (al heb je meer dan dat).
Laat ik het zo formuleren: ik zie het gevraagde opleidingsniveau als een minimaliteitseis. Als je erboven zit, dan voldoe je dus ook aan die eis. Als je de gevraagde werkervaring niet hebt, dan kan je niet, althans veel moeilijker, zodanig functioneren als dat van jou gevraagd wordt.
crispy
8 jaar geleden
Het is geen appels met peren vergelijken. Je past niet in het profiel, omdat je overgekwalificeerd bent. Dat geeft ongemak, ongelijkheid in de groep collega's die verder wel het passende niveau hebben en is daarom contraproductief voor een afdeling.
Ivana
8 jaar geleden
Terecht en juist antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, reactie van Crispy is helemaal waar. Ken het uit de praktijk, neem iemand aan voor het eenvoudige werk die veel hoger gekwalificeerd is en het vraagt om problemen, zeker in een groep.
Niet onbelangrijk, men neemt een plaats in die in feite voor een lagere opleiding is bedoeld, waardoor degene met de lagere opleiding een nog slechtere kans heeft op een baan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@allen, dank voor de antwoorden en reacties tot dusver. Ik was vooraf in de veronderstelling dat er sprake zou zijn van discriminatie - los van de situatie of het ook wenselijk is -, maar omdat ik met dit standpunt vrijwel alleen stond, heb ik nog even e.e.a. verder nagezocht en het blijkt dus genuanceerder te liggen dan aanvankelijk gedacht. Twee noemenswaardige dingen die ik niet wilde onthouden, beide afkomstig van de CGB: https://www.rendement.nl/nieuws/id7215-overkwalificatie-is-geen-verboden-onderscheid.html
Geeft aan dat in de regel geen sprake is van verboden onderscheid wanneer iemand o.g.v. overkwalificatie niet wordt aangenomen. http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/2008-148/detail
Geeft aan dat bij afwijzing o.g.v. overkwalificatie in specifieke situaties wèl sprake kan zijn van een (verboden) indirect onderscheid op grond van leeftijd, wanneer door een dergelijke beslissing onredelijk veel ouderen worden getroffen. Ik concludeer: geen discriminatie (regel), tenzij er sprake is van bijzondere omstandigheden die tot gevolg hebben dat bepaalde groepen onevenredig worden getroffen.
Maar andere inzichten zijn uiteraard ook welkom.