Wat kun je doen als je getuige bent geweest van kindermishandeling door een minderjarige op een kleuter?

Ik zag hoe een naar schatting 14-jarig kreng een kleutertje zwaar mishandelde maar durfde niet meteen ingrijpen omdat ik als enige blanke tussen Surinamers verkeerde. Ik dacht ook heel even dat dit normaal was in hun cultuur. Ik ben wel nog een lange tijd dichtbij het kindje gebleven omdat ik voelde dat ik het moest beschermen voor nog meer kwaad. Toen het kreng weg was ben ik uiteindelijk ook vertrokken maar ik ben wel diep geschokt, vooral omdat de andere Surinaamse kinderen niet ingrepen, wat ik eigenlijk wel had verondersteld. Het betrof een klein jongetje van amper 5 jaar en voor zoverre ik had kunnen begrijpen had het niks misdaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vooral omdat de andere Surinaamse kinderen niet ingrepen, wat ik eigenlijk wel had verondersteld. Zoals je zelf ook niks deed bedoel je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat normaal is in iemands cultuur hoeft niet direct te betekenen dat het in Nederland niet strafbaar is. 14 jarigen kunnen in Nederland niet vervolgd worden maar justitie heeft wel middelen om hen zo nodig tot de orde te roepen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat + ... de hypocrisie ten top... walgelijk... Bovendien ben je feitelijk strafbaar wanneer je niet ingrijpt bij zware mishandeling. Blijkbaar heeft de vraagsteller niet eens de moeite genomen 112 te bellen...
Erna55
8 jaar geleden
Je denkt dat het in die cultuur normaal was...
Dus dan is kindermishandeling toegestaan, vind je blijkbaar. En je vond ook dat je niet hoefde in te grijpen... omdat andere kinderen dat niet deden...
Vergis ik me nu of zoek je hier alleen bevestiging voor je niet ingrijpen ?
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
@ maarten Vanaf de leeftijd van 12 jaar kan iemand vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt gelijk Alpha. Sorry Snoeffie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Strafbaarheid is hier geen issue, het gaat er niet om of de politie of het rechtssysteem iets doet... Jij bent getuige, en als je bij het zien van die mishandeling, jezelf neutraal kan houden, zonder je oppervlakkige oordeel over dader en slachtoffer, dan zul je merken dat je door die neutraliteit de ruimte krijgt in je zelf, om in gesprek te raken, op welke manier dan ook... Elk mens is geconditioneerd, jij maar ook de ander, en hoe nadelig dat was....dat zie je in de actie van de persoon, groot of klein.
'Kreng' is hier jou oordeel...., en daarom ben je de vrijheid van je reactie al kwijt....hoe moet je daar dan effectief een reactie op geven? Door óók een kreng te zijn?? Jouw neutraliteit brengt automatisch je creativiteit naar boven, dat heeft iedereen, en waar je mee naar voren komt....dat weet nog niemand...
Jouw neutraliteit wordt door de ' dader' ook gevoeld, je kunt zijn naam vragen als je eerst jouw naam geeft...enz.
Houd in de gaten voor jezelf, dat negativiteit met negativiteit geen positiviteit kan worden, nooit. Geef dat ' kreng' een tennisbal in kadopapier....met als tekst...als je knijpen wil doe dat maar in mij...
Dat vergeet hij/zij nóóit meer.....het hele leven blijft je dat bij....
Als voorbeeldje dan hè

Het beste antwoord

je kan het voorval alsnog melden bij de politie. mogelijk dat er een aangifte binnen is gekomen, die door de politie wordt onderzocht. daarnaast is het goed, dat de mishandeling bekend wordt bij de politie, zodat er mogelijk een stukje hulpverlening opgestart kan worden. tenminste als bekend kan worden om welke jongeren het gaat. wie zegt dat het kleine kind niet vaker wordt mishandeld door de groep, waarin het verkeert.

dat je niet hebt ingegrepen valt best te begrijpen. het overkomt je, en dan is het niet altijd zo dat je meteen weet, hoe je moet handelen. je geeft zelf al aan welke gedachten je had bij het aanschouwen. het is alleen maar goed, dat je er nu over na denkt en er mee bezig bent. je hebt niet je schouders opgehaald en bent verder gegaan met je leven.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Slechts ter aanvulling: naar alle waarschijnlijkheid kan dit kind ook strafrechtelijk worden vervolgd, aangezien de leeftijdsgrens daarvoor bij 12 jaar ligt; dus ook in die zin heeft het doen van aangifte zeker zin. De vraag of e.e.a. kan worden bewezen (bij waarschijnlijk gebrek aan mensen die als getuige willen optreden), is weer een andere.