Wat kun je doen als je getuige bent geweest van kindermishandeling door een minderjarige op een kleuter?

Ik zag hoe een naar schatting 14-jarig kreng een kleutertje zwaar mishandelde maar durfde niet meteen ingrijpen omdat ik als enige blanke tussen Surinamers verkeerde. Ik dacht ook heel even dat dit normaal was in hun cultuur. Ik ben wel nog een lange tijd dichtbij het kindje gebleven omdat ik voelde dat ik het moest beschermen voor nog meer kwaad. Toen het kreng weg was ben ik uiteindelijk ook vertrokken maar ik ben wel diep geschokt, vooral omdat de andere Surinaamse kinderen niet ingrepen, wat ik eigenlijk wel had verondersteld. Het betrof een klein jongetje van amper 5 jaar en voor zoverre ik had kunnen begrijpen had het niks misdaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

je kan het voorval alsnog melden bij de politie. mogelijk dat er een aangifte binnen is gekomen, die door de politie wordt onderzocht. daarnaast is het goed, dat de mishandeling bekend wordt bij de politie, zodat er mogelijk een stukje hulpverlening opgestart kan worden. tenminste als bekend kan worden om welke jongeren het gaat. wie zegt dat het kleine kind niet vaker wordt mishandeld door de groep, waarin het verkeert. dat je niet hebt ingegrepen valt best te begrijpen. het overkomt je, en dan is het niet altijd zo dat je meteen weet, hoe je moet handelen. je geeft zelf al aan welke gedachten je had bij het aanschouwen. het is alleen maar goed, dat je er nu over na denkt en er mee bezig bent. je hebt niet je schouders opgehaald en bent verder gegaan met je leven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100