Zijn gemeenten verplicht met omwonenden te overleggen bij herinrichting van een straat of plein?

De zijkant van mijn woning grenst aan (en kijkt uit op) een pleintje, waar 30 jaar lang enkele bankjes, struiken en een paar "wipkippen" stonden. Zonder enig overleg** met mij of andere bewoners van onze portiekflat, wordt het pleintje nu heringericht (zie foto). Het enige wat wij van het stadsdeel hebben ontvangen is een planning van de herinrichting van dit pleintje en de aangrenzende straat. Inmiddels blijkt dat er allerlei picknicktafels en een "houten constructie" worden gerealiseerd. Ik ben niet blij met deze metamorfose, want waarschijnlijk zal er (extra) geluidsoverlast ontstaan, o.a. van hangjongeren. Kan een gemeente of stadsdeel zomaar, zonder alle omwonenden daarover per brief te informeren, dit soort herinrichtingsplannen uitvoeren? Zijn er wettelijke regelingen op dit gebied?
Alvast hartelijk dank voor je reactie!

** Misschien zijn andere omwonenden wel over de herinrichting geïnformeerd, maar is men ons vergeten. Onze portiekflat ligt immers niet met de ingang, maar met de zijgevel aan het plein.

Picture for question
Pieter2011
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons heeft de gemeente de gemeenteperkjes zonder enig overleg vernieuwd. Alles gerooid wat er stond (oa. een krentenboompje, waar ik erg aan gehecht was - bloesem in het voorjaar, schitterende herfstkleuren...).En we hadden door de jaren heen veel bollen geplant, en een paar rhodondendrons. Nu zijn er lage, allemaal hetzelfde rozenstruikjes in geplant.
Het was aan de zijkant behoorlijk dichtgegroeid, hoge struiken en bomen, en een ietwat ondoordringbaar geheel.
Inbrekers hebben gelijk dankbaar gebruik gemaakt van de ontstane toegang tot de achtertuinen van de benedenappartementen : op 1e kerstdag zijn de bewoners verrast door een totale chaos in hun woning - één is een hoogbejaarde vrouw van 86....
Fijn, hè, die gemeenteplannen.....

Antwoorden (4)

Dat hebben ze bij ons ook gedaan....
Zomaar zonder overleg de grond omgespit en er boompjes geplant die wel 5 meter hoog kunnen worden, pal voor onze neus, dus ik denk dat het antwoord nee is wat betreft de gemeenten, ikzelf vind het echt belachelijk dat ze dat zomaar kunnen doen maar je kan wel een brief naar de gemeente schrijven en een klacht indienen.

Leeswonder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden ze. Jij hebt recht op jouw huis en tuin. Over de rest heb je niets te zeggen. Je hebt ook geen recht op het uitzicht. Als je bijv, vroeger op een romantisch molentje keek en ze zetter er een nieuwe flat tussen, waardoor dat uitzicht weg is, dan heb je pech gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij hoort een gemeente minimaal 4 maanden van te voren omwonenden te informeren over een herinrichting van een pleintje. er hoort ook een 6 weekse periode bij waarin je bezwaar kan aantekenen. dit is niet netjes. als ik u was zou ik even bij uw buren gaan informeren of er inderdaad mensen vergeten zijn en anders kunt u bij de gemeente vragen of het openbaar gemaakt is. u hoeft niet met alles akkoord te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Informeren, misschien. Maar de bewoners hebben zeker geen recht tot meebeslissen.

Je zou bezwaar kunnen indienen, kijk op de site van je gemeente hoe en waar je dat moet doen.