Welke eisen in het nieuwe Bouwbesluit zijn bouwkostenverhogend?

Ik hoor dat diverse bouwplannen worden afgeblazen. Dit vanwege aangescherpte duurzaamheidseisen in het Bouwbesluit. Of men stapt over van nieuwbouwplannen op renovatie/ vernieuwbouw. Maar wat zijn dan die kostenverhogende eisen precies?

Poet
8 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
8 jaar geleden
Klinkt als smoes om politieke wenselijke maar onverhuurbare bouwprojecten voor kantoren etc te schrappen.

Het beste antwoord

Er komen nieuwe en verscherpte isolatie-eisen.
De wijzigingen van het Bouwbesluit 2012 zijn op 26 september 2014 in het staatsblad gepubliceerd.
De wijzigingen op isolatie gebied zijn van kracht geworden voor bouwverguningen vanaf 1 januari 2015.

De EPC-eisen (de energie-prestatie-eisen) voor woningen en alle typen utiliteitsgebouwen zijn strenger.
De EPC eis, die de totale energieprestatie van een gebouw aangeeft, is bijvoorbeeld voor woningen verscherpt van 0,6 naar 0,4.

Verder gaan de thermische isolatie-eisen (Rc) van dichte delen gedifferentieerd omhoog:
- De minimum Rc-eis voor gevels gaat van 3,5 naar 4,5 m2.K/W.
- De minimum Rc-eis voor daken gaat van 3,5 naar 6,0 m2.K/W.
- De minimum Rc-eis voor vloeren blijft gelijk op 3,5 m2.K/W.