Als iemand je toestemming geeft om copyright materiaal te gebruiken, mag hij dit dan zomaar ontbinden?

Gisteren heeft 1 van onze leveranciers een email gestuurd waarin staat dat wij, na 8 jaar samenwerken alle afbeeldingen moeten verwijderen van onze webwinkel (waar wij toen toestemming voor hadden gehad om deze te gebruiken). Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik heb geen verstand van dit soort zaken, maar puur mijn gevoel zou zeggen dat hij dat in principe moet kunnen opzeggen, ja. Zij blijven tenslotte de eigenaar van het copyright. Net zoals jij tegen iemand kan zeggen die al 8 jaar een fiets van je in bruikleen heeft (en die fiets ook intensief gebruikt), dat je die fiets nu toch terug wilt. Maar misschien dat de wetgeving wel in een redelijke "opzegtermijn" voorziet ?
Castle
8 jaar geleden
Dan zou je de kosten voor verwijdering aan hem moeten doorberekenen. Je hebt namelijk bij toestemming kosten gemaakt om de copyright materialen erin te zetten. Indien de gemaakte kosten vergoed worden zou ik pas alles verwijderen.
tinus1969
8 jaar geleden
Volgens mij kan dit niet, omdat copyright geen 'huur' is.

Antwoorden (2)

Op zich hoeft een toestemming niet eeuwigdurend te zijn. het kan dus best zijn dat een partij zijn toestemming om dingen te gebruiken wil intrekken.

Je zou best kunnen vragen wat de reden van de intrekking is. misschien is het een gevolg van een oplosbaar misverstand en kan de toestemming toch blijven gelden.

als de toestemming ingetrokken blijft moet je overleggen op welke termijn je hieraan moet voldoen. wellicht is het voor jullie ingrijpend om alle context van de website te verwijderen en heb je enige tijd hiervoor nodig.

bespreken dus

succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. De reden is dat hij de producten enkel nog op zijn eigen website wilt verkopen omdat hij zo meer winst kan maken (omdat wij inkopen tegen de inkoopprijs). Hij zegt dat de afbeeldingen er direct af moeten en er anders ook een proces verbaal wordt gemaakt. In hoeverre kunnen wij hier tegenin gaan?
Er valt niets te ontbinden je hebt alleen toestemming gehad om materiaal waarop copyright rust te gebruiken op je site. Als er verder geen afspraken zijn gemaakt dan kan de toestemming zondermeer worden ingetrokken. Dit houdt in dat verder gebruik illegaal is geworden.