Is persoon A die links rijdt aansprakelijk als hij naar rechts uitwijkt en persoon B aanrijd die rechts inhaalde?

Persoon A rijdt links op een tweebaansweg. Hij moet uitwijken naar rechts voor een kind dat oversteekt. Terwijl persoon A uitwijkt raakt hij Persoon B die persoon A rechts inhaalde. Wie is dan aansprakelijk voor het ongeval? De uitwijkende persoon A of de rechts inhalende persoon B? En hoe zit het dan met de verzekering?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
B mag niet rechts inhalen.
Of A daarom niet schuldig en of aansprakelijk is weet ik niet. Wie aansprakelijk is wordt meestal uitgevochten door de verzekeringen.
tinus1969
8 jaar geleden
Waarom week A uit ipv te remmen?

Het beste antwoord

Allereerst is er een verschil tussen aansprakelijkheid en schuld. Zo zijn fietsers en andere 'zwakke verkeersdeelnemers' beschermd door de wet en zal een automobilist die een fietser aanrijdt aansprakelijk zijn voor de veroorzaakte schade, óók als de fietser eigenlijk voorrang had moeten verlenen. In dat geval is de automobilist aansprakelijk voor de geleden schade, terwijl de fietser schuldig is aan het ongeval. Alleen als de fietser roekeloos gedrag vertoonde, kan er sprake zijn van een gedeelde aansprakelijkheid.

Ook belangrijk om te weten is of A en/of B jonger is dan 14 jaar. Een kind van onder de 14 is namelijk nooit aansprakelijk voor de wet.

Verder van belang is welke voertuigen personen A en B bereden c.q. bestuurden. Fietsers mogen bijvoorbeeld automobilisten gewoon rechts inhalen. Is A dus een autobestuurder en B een fietser, dan is A aansprakelijk (want B is een zwakkere verkeersdeelnemer) maar ook schuldig (want hij had de fietser moeten zien). Daarbij kan er natuurlijk sprake zijn van overmacht vanwege het overstekende kind, maar in hoeverre er ook andere mogelijkheden waren (remmen, uitwijken in een andere richting, etc.) kunnen wij natuurlijk niet beoordelen.

Als het gaat om twee automobilisten, wordt het ingewikkelder. De vraag is dan of er een causaal verband bestaat tussen de verkeersovertreding (rechts inhalen) en het ongeval. Wanneer dat het geval is, is B aansprakelijk. Maar omdat er meer omstandigheden zijn (een overstekend kind, uitwijkgedrag van A) zal er gekeken moeten worden naar álle omstandigheden zodat bepaald kan worden wie er schuld heeft en of er eventueel sprake is van een gedeelde aansprakelijkheid. Daarbij geldt dat degene die schade heeft, het bewijs moet leveren voor een eventuele verkeersovertreding van de ander wanneer hij of zij hiermee een verband claimt. Het is daarom belangrijk om samen het schadeformulier goed en volledig in te vullen zodat daaruit ook blijkt dat de overtreding (het rechts inhalen) is begaan.

Bij twee fietsers is de schuld- en aansprakelijkheid feitelijk hetzelfde als bij twee automobilisten (rechts inhalen is niet toegestaan, maar bij plots uitwijken ben je verantwoordelijk voor je eigen gedrag - en: eventuele overmacht moet bewezen worden) met dat verschil dat fietsers niet verplicht verzekerd zijn.

Zeker als het gaat om twee auto's zou ik het overdragen aan de verzekering en het hen laten uitzoeken. Is er veel schade en/of ook letselschade, overweeg dan juridische bijstand.