Ben ik medeplichtig als vrienden beschuldigt worden van diefstal?

Afgelopen week was ik met een vriend in de stad waarna we na de andere vrienden zouden gaan die er al waren. Wij kwamen bij hun aan en 5 minuten later kwam er een man naar ons toe die ons beschuldigde dat we een sleutel uit z'n poort hadden gepakt. De andere zeiden dat het niet zo was waarop de man aangifte deed tegen ons. Ik weet niet als ze liegen of dat het echt zo is.. Nu hebben we een rekening gekregen voor de sleutels + sleutelslot kosten. Mogen ze ons wel een rekening geven als ik en de andere jongen er niet eens is bij waren? En de andere jongens ook niks hebben toegegeven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Ivana
8 jaar geleden
Eerst zal moeten bewezen worden dat er echt (en door wie) diefstal is gepleegd. Politie erbij geweest?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon niets doen, als er echt aangifte is gedaan zal de politie wel langskomen om jullie te horen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, een agent kwam erbij maar was op dat moment niet in dienst en heeft onze namen + telefoonnummers opgeschreven. De politie heeft ons een brief gestuurd met de rekening wat €185 bedraagt gedeeld door 5 man. Heb zonet gehoord dat die man zijn sleutels aan een poort had laten zitten vervolgens wegwaren. Wij stonden een paar meter verderop bij een bibliotheek en hij verdacht dus ons ervan.
Ivana
8 jaar geleden
Ja, maar de politie kan geen van jullie beschuldigen alleen op grond van het feit dat DIE MAN DENKT dat jullie een delict gepleegd hebben. Te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou wel heel makkelijk zijn!

Antwoorden (1)

Laats ze eerst maar eens wat bewijzen. Tot die tijd hoeven jullie helemaal niets te betalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
En nee, je bent niet medeplichtig.

Toegevoegd na 1 dag:
De rekening die jullie hebben gekregen is een schikking. De aanklager beschuldigd jullie en wil van jullie geld en als jullie dat betalen dan is het klaar. Voordeel van de zo'n schikking is dat het voor politie en justitie minder tijd en geld kost, en mocht je het wel gedaan hebben dan kan het zijn dat je een zwaardere straf ontloopt.

Maar jullie (of in ieder geval jij) hebben dat niet gedaan. Dus dan betaal je dat geld natuurlijk niet. Er wordt dan een onderzoek gedaan door de politie, dan moet jij waarschijnlijk ook een verklaring afleggen bij het bureau en je vrienden waarmee je was moeten dat ook. Jij wordt dan zeer waarschijnlijk vrijgesproken en dan hoef je niets te betalen.
Als jou vrienden die sleutels wel hebben gepakt en dat komt bij de politie aan het licht, dan zijn zij slechter af dan wanneer ze de schikking zouden hebben betaald (hogere boete/bureau Halt of strafblad).

Hebben jullie het echt niet gedaan en jouw vrienden ook niet, of kan de politie dat niet bewijzen. Dan wordt iedereen gewoon vrijgesproken en hoeft helemaal niemand wat te betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja zoiets dacht ik ook al. Maar ik heb zelf m'n twijfels als die anderen het wel of niet hebben gedaan. Ik zou eigenlijk vandaag naar het bureau moeten om te betalen, 2 van de 5 gaan wel vandaag betalen om eraf van te zijn. Daarom heb ik ook m'n twijfels.. maar ik zie het niet echt zitten om te betalen voor iets wat ik niet gedaan heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zou ik gewoon niet betalen. De politie heeft waarschijnlijk ook wel door dat er niets bewezen kan worden en laten het er (misschien na wat gebluf) bij zitten.
Dus mochten ze je nog willen verhoren, blijf dan vooral bij jouw eigen verhaal. Dan moet dit wel goed komen lijkt me.