Kan mijn incassobureau geld van mij vragen wanneer ze geen contract meer hebben?

In 2009 heb ik ooit bij een telefoonbedrijf een abonnement afgesloten. Nadat mijn simkaart kwijt was, heb ik contact opgenomen met het bedrijf en zij zouden weer contact met mij opnemen. Ik heb niets meer van het bedrijf gehoord. Nou zijn we ongeveer 4 jaar later en krijg ik brieven van het incassobureau dat ik een schuld heb. Dit is een flink bedrag. Ik heb contact opgenomen met het telefoonbedrijf en die geven aan dat ze mij niet terug kunnen vinden in het systeem. Niet op naam en ook niet op mijn vorig woonadres. 'Als ik een schuld zou hebben, zouden ze dit terug kunnen zien in het systeem, ook zou de incassobureau een nummer moeten hebben van mijn toestel destijds, aldus het telefoonbedrijf' ook geven ze aan dat dit bedrag verjaart moet zijn. Incassobureau geeft aan van niet omdat er een uitspraak is gedaan door de rechter. Incassobureau kan op geen enkel manier aantonen dat zij met mij contact hebben opgenomen. Ik heb ook het contract opgevraagd. Incassobureau geeft aan dat ze het contract niet meer hebben omdat dit al zolang terug is. Zij geven aan dat ik dit bedrag alsnog moet betalen omdat er uitspraak is gedaan door de rechter in 2009.

Ik zit er aan te denken om een advocaat te nemen. Doordat ik veel kosten wil besparen zou ik graag raad willen. Mogen ze zomaar geld vragen terwijl ze het contract niet meer hebben? Nergens aangeven dat zij mij gesproken hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wat een raar verhaal. Ik krijg bijna het gevoel dat je opgelicht word. En als er een rechter uitspraak heeft gedaan, dan moet jij dat toch weten? Ga anders een langs bij een juridisch loket. Ik heb echt het gevoel dat er iets niet klopt en dat jij daar de dupe van bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervelend, maar zo voelt het inderdaad wel. ik voel me alleen gedwongen te betalen omdat er uitspraak is gedaan door de rechter.
ronron1212
10 jaar geleden
heb je de uitspraak? heeft het incassobureau de uitspraak? hoe heet dat incassobureau?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het incassobureau heet M.G. de Jong gerechtsdeurwaarders. het gaat hier om T-Mobile
ronron1212
10 jaar geleden
Het is dus een deurwaardersbureau zou toch echt even om de uitspraak vragen.
Hier kun je meer lezen over dit toch wel grote bedrijf
http://www.klacht.nl/m-g-de-jong-gerechtsdeurwaarders-en-incasso/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit inderdaad gelezen allemaal. Wat kan iemand hier mee? Een incassobureau wordt toch altijd in zijn gelijk gesteld door de 'rechter' Hier word je toch niet goed van
ronron1212
10 jaar geleden
Dit is niet alleen een incassobureau maar het zijn ook gerechtsdeurwaarders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog erger

Het beste antwoord

Een incassobureau kan helemaal niks, dan alleen je berichten sturen en herinneringen onder 'dwang'. Je geeft aan dat er volgens de rechter al uitspraak is gedaan, indien dit het geval is, dan zou er ook een dossiernummer moeten zijn van de uitspraak. Vraag deze dan op bij het incassobureau.

Indien eiser zelf (in dit geval de telefoonmaatschappij) geen openstaand bedrag meer op jou heeft, dan kan het incasso bureau sowieso geen kosten op jou verhalen omdat zij gewoon werken in opdracht van de telefoonmaatschappij.
Vraag gewoon alle bewijsstukken op, maar doe dit schriftelijk en geef hierbij duidelijk aan dat als er geen bewijsstukken zijn van de openstaande posten, dat er vordering dan niet rechtsgeldig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, Ik heb wel een dossiernummer van de schuld die nu loopt bij het incassobureau. Ik heb een vermoeden dat de telefoonmaatschappij niets meer terug kan vinden omdat zij het dossier verkocht hebben. Destijds had het incassobureau een ander naam. Zij hebben het dossier weer overgekocht naar het incassobureau die nu de kosten op mij verhaald. Ik heb ook schriftelijk mijn contract opgevraagd, ik zou graag willen zien wat ik precies getekend heb. Incassobureau geeft aan dat zij deze niet meer hebben omdat het zo 'zolang' terug is. Ook hebben ze mij de stukken van het vonnis opgestuurd. Dit was in 2009. Er staat een zaaknummer vermeldt. Er staat alleen op wat ik verschuldigd ben, niet meer niets minder. Ondertekent door de rechter en griffier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien er al een rechtzaak is geweest inclusief vonnis, dan is toentertijd dus al bewezen dat je moet betalen. Wat is het vonnis nummer van de rechtzaak dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er een uitspraak is geweest van de rechter. Dan zou dat betekenen dat jij ooit in 2009 voor de rechter moet zijn gedaagd. Dus je zou een dagvaarding moeten hebben ontvangen. Die betekend is door de deurwaarder. Ik neem aan dat dit allemaal gebeurt is. Dus dan wist je van het verschuldigde bedrag. En moet je dus wel betalen. Daarnaast is het wel verstandig om uitstel te vragen aan het incasso bureau om het 1 en ander uit te zoeken zodat je meer tijd hebt voor betaling. (daarnaast is in 2009 de uitspraak dat zou betekenen dat er in 4 jaar geen beslag is gelegt of andere acties zijn ondernomen. Dit lijkt me vreemd.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij inderdaad vreemd, ten eerste dreigt een 'mobiele provider' altijd om je te registreren bij het BKR, zelfs dit is niet gebeurd. Ik heb NOOIT een brief ontvangen waarop staat dat er een zitting is. Waarom kan het incassobureau dat niet aantonen? Ook mijn contract kunnen ze niet aantonen. Allemaal leuk en aardig dat er een zitting is geweest, maar met welk bewijs dan precies? Ik heb gewoon geen contract getekend, zo kan het ook.

Andere antwoorden (1)

Ik ken dat, bij mij ooit hetzelfde gebeurd alleen bij een auto.

Die telefoonbedrijf probeert het eerst op de normale weg terug te krijgen, lukt dat niet of het bedrag is te klein dan verkopen ze de vordering aan een incasso bureau. De telefoonbedrijf boeken de rekening weg en jij komt er niet meer voor. De deurwaarder gaat dan achter jou aan om het geld binnen te halen, het leuke (niet) is dat de kosten uiteindelijk wel 4 keer zo hoog kan worden dan het beginbedrag.

Helaas staan ze in hun recht en zullen alles op alles zetten om het geld te krijgen. Probeer toch wat advies in te winnen of ze zich aan de regels hebben gehouden en als het kan probeer het te schikken want ze rekenen giga rente en ben je alleen de rente aan het aflossen en het bedrag blijf staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
vrijblijvend advies is bij een advocaat meestal het eerste half uur gratis, neem alle papieren mee, zet al je vragen op papier zodat je niets vergeet en misschien red je het dan in die half uur.