Klopt het, dat iemand die tot levenslang veroordeeld is, geen stemrecht meer heeft? En zo ja, waarom is dat?

Ik weet dat het een hele domme vraag is, maar ik vraag het me echt af.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Da's alleen in Belgenland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontzetting_van_het_kiesrecht
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik vind het helemaal geen domme vraag. Ik googlede even en vond dit: http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrncp4b72x3 Hierin staat dat bij bepaalde cateogorieën misdrijven, waarbij aan de veroordeelde een gevangenisstraf van een jaar of langer opgelegd is, als bijkomende straf ook het kiesrecht ontnomen kàn worden. Het hòeft dus niet, en ik neem daarom aan dat het ook niet het geval hoeft te zijn bij levenslang gestraften. Wat ik me nog afvraag is of het dan ook mogelijk is om bij een gevangenisstraf van 1 jaar, het kiesrecht niet levenslang te ontnemen maar slechts voor een bepaalde termijn.
Antoni
8 jaar geleden
Ik vind het ook geen domme vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een tijdelijke gevangenisstraf (dus niet levenslang) kan het kiesrecht worden afgenomen (art 28, 1 lid 3 WvStr). De duur ligt tussen de twee en vijf jaar bovenop de duur van de straf. Wanneer iemand veroordeeld wordt tot bv twee jaar, heeft dit tot gevolg dat diegene vier tot zeven jaar lang niet mag stemmen of gekozen mag worden.
Aangezien momenteel in Nederland geldt dat levenslang ook levenslang is, is de eis voor levenslang gestrafte een symbolische eis. Een paar jaar als extra straf niet te mogen stemmen of gekozen te worden nadat men levenslang heeft opgelegd gekregen zou alleen bij gratieverlening kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In België wordt de term "hechtenis" alleen gebruikt voor politieke misdaden, en levenslange hechtenis voor politieke misdaden gepleegd in oorlogstijd. Het kiesrecht verliest men na de veroordeling door het Hof van assisen automatisch op grond van de Belgische wet
(niet te verwarren met de term voorlopige hechtenis die alleen gebruikt wordt bij een aanhoudingsbevel).
In Nederland kan een kiezer het actieve kiesrecht slechts worden ontnomen door een beslissing van een Nederlandse rechter.

Antwoorden (2)

Nee, het klopt niet meer. De rechter kan wel iemand veroordelen met als bijkomende straf de ontzegging van kiesrecht, maar dat is niet meer automatisch zo.

Als de rechter iemand veroordeelt tot een vrijheidsstraf van ten minste een jaar, dan kan hij als bijkomende straf het kiesrecht ontnemen. Zie Grondwet art. 54 en Kieswet art. B 5. Dit mag alleen bij bepaalde door de wet aangewezen misdrijven. Te denken valt aan een aanslag tegen de Koning, of een gewelddadige actie gericht op het omverwerpen van de regeringsvorm. In de praktijk is deze bijkomende straf al jaren niet meer opgelegd.

Uitsluitingsgronden kiesrecht
Vroeger waren er meer redenen om iemand uit zijn kiesrecht te ontzetten. Zo verloor iemand die was veroordeeld tot een gevangenisstraf van meer dan één jaar automatisch zijn kiesrecht. Bij de grondwetsherziening van 1983 is het aantal gronden voor kiesrechtuitsluiting aanzienlijk beperkt. Overwogen werd om álle gronden voor kiesrechtuitsluiting te schrappen, maar dit is uiteindelijk niet gebeurd. In de Grondwet is toen geregeld dat een rechter bij bepaalde delicten kon beslissen dat mensen die een gevangenisstraf kregen van meer dan een jaar, als bijkomende straf niet mochten stemmen of gekozen konden worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze situatie geldt voor Nederland .

Toegevoegd na 4 minuten:
In Belgie is het als volgt:

Bij alle arresten van veroordeling tot levenslange opsluiting of levenslange hechtenis of tot opsluiting voor een termijn van tien tot vijftien jaar of een langere termijn, KAN tegen de veroordeelden de ontzetting van het kiesrecht uitspreken, voor hun leven of voor twintig jaar tot dertig jaar (artikel 31, al. 2, van het Strafwetboek). Het hof van assisen kan dus de veroordeelde misdadigers, die een straf opgelegd krijgen van tien jaar opsluiting of meer, voor hun leven of voor een termijn van twintig jaar tot dertig jaar van het kiesrecht ontzetten.
Erna55
8 jaar geleden
De ontzegging en ontzetting van het kiesrecht is geregeld in artikel 28 van het wetboek van strafrecht. Een levenslang gestrafte verliest niet automatisch zijn kiesrecht. Het verliezen van het kiesrecht wordt in het strafrecht gezien als een bijkomende straf.
In artikel 54 lid 2 van de Grondwet worden enkele gronden genoemd die een rechter kan gebruiken om een veroordeelde van het kiesrecht uit te sluiten, maar een verdachte verliest niet het kiesrecht op grond van de Grondwet.
De daadwerkelijke ontzegging van het kiesrecht (zowel actief als passief) en ontneming wordt geregeld in artikel 28 van het wetboek van Strafrecht.
Na de WOII is via een speciale wetgeving het verzoek dikwijls door de rechter gehonoreerd. Het OM heeft vanaf 1955 tot op heden de sub-eis tot ontzegging van het kiesrecht nooit bij levenslang gestraften geëist. Deze sub-eis heeft alleen een symbolische functie.
Het gebeurt wel bij minder zware zaken. De rechter, als beschermer van de democratie, moet iemand niet, zonder zeer zwaar wegende redenen, een zo enorm fundamenteel recht in onze rechtsstaat ontnemen. De afgelopen zestig jaar tot op heden is volgens de meest recente gegevens geen enkele rechter op deze sub-eis van het OM inzake ontzegging kiesrecht meegegaan.
In theorie kan Mohammed Bouyeri, eventueel samen met Samir Azzouz, een politieke partij oprichten, zelfs een destructieve partij. Hijzelf kan echter niet verkozen worden.
Ontzetting uit het actief en/of passief kiesrecht is mogelijk als men bij een tijdelijke gevangenisstraf van ten minste een jaar is veroordeeld (dit geldt niet voor levenslang). De duur hiervoor is twee tot vijf jaar bovenop de duur van de straf.Wanneer iemand veroordeeld wordt tot vijf jaar heeft dit tot gevolg dat diegene 7 tot 9 jaar lang niet mag stemmen of gekozen mag worden.
Waarom zal een rechter meegaan in de eis van het OM tot ontzetting uit het passief/actief kiesrecht?
Stel: iemand is op grond van ernstige racistische, antisemitische of handelingen die de veiligheid van het land in gevaar kunnen brengen, veroordeeld, dan kan het zinvol zijn dat de rechter een bijkomende eis tot ontzegging van het kiesrecht inwilligt. Doordat de veroordeelde een aantal jaren na de vrijlating niet kan stemmen en niet gekozen kan worden, hoopt men te voorkomen dat een bepaald gedachtengoed zich uitbreidt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kiezer die strafrechtelijk is veroordeeld kan zijn actieve kiesrecht verliezen, hetzij automatisch krachtens de wet, hetzij door een
afzonderlijke beslissing van de rechter.
In België, Frankrijk, Italië, Luxemburg en in Portugal is de onbevoegdheid tot kiezen een automatisch gevolg van de veroordeling wegens bepaalde misdrijven.
In het Verenigd Koninkrijk is de onbevoegdheid tot kiezen een automatisch gevolg van de veroordeling tot een gevangenisstraf.
In Duitsland daarentegen en, in bepaalde gevallen, in Spanje, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Portugal is een specifieke beslissing van de rechter vereist.
In Ierland vloeit de onbevoegdheid tot kiezen in feite voort uit de omstandigheid dat de kiezer in een strafinstelling is geïnterneerd en daardoor geen "gewone verblijfplaats" heeft.
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-93-47_nl.htm
PvW
3 maanden geleden
Waar zijn de cijfers te vinden over hoeveel criminelen het kiesrecht is ontnomen?