Is het toegestaan via andere rijlaan een weg te vervolgen?

Ik zie soms wel eens dat automobilisten voor het gemak de tegenweghelft overgaan bij een snelheidsblok/middenwegobject, bijvoorbeeld wanneer het niet echt nodig is maar er rijdt een fietser in de boog tot de stoep, om vervolgens de weg te vervolgen op eigen weghelft. het gemak voor de bestuurder zou dus kunnen zijn te denken: waarom ook niet?

Nu is de vraag: is dit toegestaan of bega je dan een overtreding? Ik kon het nergens vinden, en de vraagstelling heeft betrekking op wanneer het wegdek vrij is, neem als voorbeeld een provinciaal of dorpsweggetje waar geen ander verkeer je tegemoet komt en je op een meer relaxte manier een kom in en uit kan draaien door om zo'n middenwegstuk via de andere weghelft te passeren. Daarmee bedoel ik zoals in de afbeelding die bijgevoegd is

Bij de illustratie van zo'n omgeving moet je je voorstellen dat dit een lange dorpsweg is met zo'n tussenstuk waar weleens reflectiepalen etc opstaan of als snelheidsmaatregel, deze splitst beide weghelften op dat stuk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
8 jaar geleden
Op het bord staat aan welke kant je het moet passeren
Antoni
8 jaar geleden
Ja, het bord geeft duidelijk aan wat je moet doen en tegelijk ook wat je niet mag. Het is een gebodsbord. Links passeren mag alleen als een verkeersregelaar of verkeersagent aangeeft dat dit mag/moet. Aanwijzingen van verkeersregelaars of verkeersagenten gaan boven de instructies die vermeld staan op verkeersborden.
Antoni
8 jaar geleden
N.B.: "Ja" in mijn reactie is een reactie op de reactie van Ritsuka; dit "Ja" is niet bedoeld als antwoord op de vraag!

Het beste antwoord

Dit is niet toegestaan.
Het betreft een middengeleider. Deze mag doorgaans alleen rechts worden gepasseerd. In de bron van politie.nl lees je waarom.
Bovendien wordt op deze middengeleider de verplichte rijbaan ook nog eens aangewezen door een gebodsbord met een pijl naar rechts.

Deze overtreding betreft dan het negeren van de verplichte rijrichting; bord D2. Er staat een boete van € 90,- op.
Bovendien kan het mee worden genomen in een artikel 5 procedure, zoals bij deze man het geval was:
http://www.hvzeeland.nl/nieuws/26247-politie-zet-wegpiraat-aan-de-kant-goes/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijker kan niet. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
goed beantwoord..