Wat moet ik doen als ik bij men vader wil wonen (co-ouderschap) ?

Hallo

momenteel ben ik 19j en verhuis ik iedere week naar de andere ouder. Ik ken niet zo veel van die juridische dingen maar ik vroeg me af wat ik moet doen als ik alleen bij men vader zou willen wonen. Ik weet dat je dat kan kiezen van zodra je meerderjarig bent. Maar wat moet ik dan zoal praktisch doen ?

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
7 jaar geleden
Met 19 jaar ben je meerderjarig.
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt met je ouders praten en zeggen dat je bij je vader wil wonen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja dat weet ik maar ik bedoelde wat ik dan praktisch moet doen. Ik kan me niet inbeelden dat ik zomaar bij men vader kan gaan wonen zonder enig papierwerk
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat kan wel adres wijzigingen doorgeven aan je zorgverzekering en eventueel andere die je een rekening kunnen sturen en de bank en bij de gemeente je inschrijven op het adres van je vader.
Ivana
7 jaar geleden
Volgens mij mag je al bij 14 jaar kiezen waar je wilt wonen. Dat heeft mijn dochter mij verteld die ook twee kinderen heeft en co-ouderschap.
Poet
7 jaar geleden
Je bij de gemeente overschrijven naar het adres van je vader.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ok dankje !

Het beste antwoord

Als u verhuist naar het adres van uw vader en dit uw woonadres wordt dan dient u dit op te geven in de gemeente waar u gaat wonen.
Krijgt u nog studiefinanciëring dan geeft de gemeente het nieuwe adres automatisch door aan DUO.

Toegevoegd na 14 minuten:
De gemeente geeft het adres ook door aan de belastingdienst.
Dan zijn er nog plenty adressen waar u een verhuisbericht naar toe kunt sturen zoals:
ziekenhuis, huisarts, tandarts, apotheek en eventuele andere hulpverleners. Het kan zijn dat dit automatisch gebeurt maar u kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.
Denk ook aan verzekeringen zoals Allrisks of WA, banken, bibliotheek, clubs en vergeet familie en vrienden niet.
Dit kunt u doen met behulp van de gefrankeerde verhuiskaarten of adreswijzigingskaarten van PostNL
Gebruik maken van de verhuisservice is prijzig en minder handig, u krijgt namelijk ook alle post van de bewoners die met dezelfde achternaam op het oude adres wonen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je schrijft dat je 19 bent. Je bent dus meerderjarig en kunt zelf beslissen waar je wilt wonen. Natuurlijk zal je vader het ermee eens moeten zijn dat je fulltime bij hem gaat wonen. Waarom ga je niet met beide ouders om de tafel om je wensen te vertellen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er wordt geen moreel advies gevraagd, de vraag is naar de eventuele papierwinkel die een adreswijziging met zich meebrengt.