Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je als 16 jarige emigreren?

Dan bedoel ik zonder toestemming van mijn ouders. Ik ben niet van plan om helemaal alleen te gaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Rieneke1
8 jaar geleden
Als minderjarige heb je toestemming van je ouder(s) nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom denk je dat het Buitenland een 16-jarige zou willen opvangen... dat je daar überhaupt welkom bent...?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het ligt aan de situatie (en verschilt per land).
Ik ga er even vanuit dat je vanuit de Nederlandse wet gaat.

In de Nederlandse wet staat (Artikel 1:233 BW):
Minderjarigen zijn zij, die de ouderdom van achttien jaren niet hebben bereikt en niet gehuwd of geregistreerd zijn dan wel gehuwd of geregistreerd zijn geweest of met toepassing van artikel 253ha meerderjarig zijn verklaard.

Je bent dus minderjarig (indien niet gehuwd (geweest) of meerderjarig verklaard)

Volgens de wet sta je als minderjarige onder 'gezag'.
In Artikel 1:245 BW staat:
1. Minderjarigen staan onder gezag.
2. Onder gezag wordt verstaan ouderlijk gezag dan wel voogdij

Je ouder bepalen dus waar je woont. In Artikel 1:247 wordt gezag wat uitgelegd.
1. Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen en op te voeden.
2. Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van het kind en het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid.

Conclusie:
Als je door de wet als minderjarige wordt aangemerkt (niet gehuwd of getrouwd geweest) of op andere manier meerderjarig bent verklaard door de rechter. Dan sta je onder toezicht van een ouder of voogd en die bepaald waar je woont.

Het is een heel verhaal maar ik hoop dat het je heeft geholpen.
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan niet, want je bent zelf niet handelingsbekwaam, en alleen je ouders zijn je wettelijk vertegenwoordigers.
(Lees meer...)
tinus1969
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding