Moeten mensen die een levenslange celstraf uitzitten, ook een soort werk doen?

Ik heb eens gehoord dat TBS'ers of longstay-TBS'ers weleens licht werk zoals inpakwerk moeten doen. Moeten mensen met een levenslange gevangenisstraf dit ook doen? Als het niet zo is, waarom dan niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Gedetineerde (ook levenslang) mogen arbeid verrichten om wat extra's te verdienen wat ze in de gevangenis kunnen gebruiken om wat aan te schaffen zoals sigaretten, extra bel te goed etc.

Een TBS'er moet op therapeutische basis deelnemen aan een aantal activiteiten om een mogelijke terugkeer naar de maatschappij te bevorderen, dit kan dus ook een arbeidstherapie zijn, ze krijgen er overigens ook voor betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, wat mij betreft zou het voor levenslang gestraften verplicht moeten zijn, hoor! Dan zijn ze nuttig bezig, en hoeft de maatschappij ook niet meer 100% voor hun te betalen! (Plus dat het tegelijkertijd afleiding biedt). :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kopen van dat geld sigaretten, daar hoeven wij niet voor te betalen noepetote.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou het dwangarbeid worden, iets wat door de ondertekening van het protocol op de recht van de mensen niet meer toegestaan is. Of het beter zou zijn en om ze zo de kosten van verblijf te laten terug verdienen staat buiten de discussie, denk wel dat er heel wat mensen met die visie het eens zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik het ook best wel mee eens. Ik kan me voorstellen dat zo'n verblijf en vooral alle beveiliging daar omheen aardig wat kost elke dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nadeel van gedetineerden veel productiewerk laten verrichten, is dat ze daarmee concurreren met de 'normale' arbeidsmarkt. Zo is er tegenwoordig steeds minder werk voor b.v. mensen die op de sociale werkplaats aangewezen zijn, omdat al het eenvoudige werk verregaand geautomatiseerd is. Stel je voor dat dat beetje werk ook nog eens volcontinu in de gevangenissen zou worden uitgevoerd, wat zouden de gehandicapten dan nog kunnen doen?
Ja. Mensen die opgesloten zitten in een huis van bewaring (soort gevangenis voor mensen in afwachting van hun veroordeling) hoeven niet te werken. Maar mensen die veroordeeld zijn tot een gevangenisstraf wel.

"In de penitentiaire inrichtingen in Nederland hebben gedetineerden naast het recht op arbeid ook een arbeidsplicht. Dit is vastgelegd in de Penitentiaire Beginselenwet, waarin de rechten en plichten van gedetineerden staan omschreven.

De directeur moet zorgen voor de beschikbaarheid van gedetineerdenarbeid, voor zover dat mogelijk is. In de gevangenis zijn gedetineerden verplicht de opgedragen arbeid uit te voeren, zowel binnen als buiten de inrichting. Het betreft hier veroordeelde gedetineerden.
In een huis van bewaring wachten gedetineerden nog op een uitspraak van de rechter. Zij zijn niet verplicht om deel te nemen aan arbeid.

Arbeid is het belangrijkste onderdeel van het dagprogramma dat aan gedetineerden wordt aangeboden. Er wordt gemiddeld twintig uur per week gewerkt, dus het is zowel een zinvolle dagbesteding voor gedetineerden als een bedrijfseconomische activiteit.
De arbeid moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
kostenefficiënt
bedrijfsmatig georganiseerd
met respect en aandacht voor medewerkers en gedetineerden

Alle gedetineerden, zowel in een huis van bewaring als in de gevangenis, komen in beginsel in aanmerking voor arbeid. Uiteraard wordt daarbij scherp gekeken naar hun achtergrond, het gepleegde delict en betrouwbaarheid."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De arbeidsplicht die in een penitentiaire inrichting bestaat is niet voor het betaald werk, dat is voor het zogenaamde dagelijks werk zoals schoonhouden van eigen cel, het schoonhouden van een aantal gemeenschappelijke ruimtes, het meewerken in de keuken en voedseldistributie.
Computoon
11 jaar geleden
De penitentiaire beginselenwet suggereert toch wat anders, zie met name de zinsnede 'zowel binnen als buiten de inrichting of afdeling' in lid 3. In artikel 47 van die wet staat: "Artikel 47
1. De gedetineerde heeft recht op deelname aan de in de inrichting beschikbare arbeid.
2. De directeur draagt zorg voor de beschikbaarheid van arbeid voor de gedetineerden, voor zover de aard van de detentie zich daar niet tegen verzet.
3. Gedetineerden die, al dan niet onherroepelijk, tot een vrijheidsstraf zijn veroordeeld zijn verplicht de aan hen door de directeur opgedragen arbeid, zowel binnen als buiten de inrichting of afdeling, te verrichten.
4. De arbeidstijd wordt in de huisregels vastgesteld binnen de grenzen van hetgeen buiten de inrichting gebruikelijk is.
5. Onze Minister stelt regels omtrent de samenstelling en de hoogte van het arbeidsloon. De directeur is belast met de vaststelling en uitbetaling van het arbeidsloon. In de "Regeling arbeidsloon gedetineerden" wordt het begrip 'arbeid' onderverdeeld in zaalarbeid (het verrichten van werkzaamheden op een werkzaal of andere tot gezamenlijke arbeid aangewezen plaats), taakarbeid (het verrichten van werkzaamheden die leiden tot het uitvoeren van een door de directeur nader omschreven taak) en buitenarbeid (werkzaamheden die niet door de inrichting worden aangeboden, verricht door gedetineerden die verblijven in een zeer beperkt beveiligde inrichting) Voor elk van die soorten arbeid ontvangt de gedetineerde een vergoeding (buitenarbeid levert euro 111,36 per week op en de andere genoemde vormen minstens '80% van het basisuurloon vermenigvuldigd met 20'. Met een basisuurloon van eur 0,76/uur kom je dan op eur 12,16/uur.