Je ouders komen te overlijden tegelijk hoe kan je dan zo snel mogelijk gemachtigd worden voor bankzaken?

Moet de rekening dan bijv.ook op mijn naam staan kunnen mijn ouders mij hier zomaar voor machtigen?
Of kan ik met bankpasje en pincode rekeningen betalen?
Kun je dit vastleggen in bijv. je testament?

Als je getrouwd bent en 1 van beide komt te overlijden en de rekening staan niet op beide namen dan kan de partner niet bij dit geld komen en moeten er allerlij procedures komen voordat je dit geregeld hebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

De praktijk heeft mij geleerd dat je het best een zogeheten En/of rekening met je ouders kunt hebben.

Indien er meer erfgenamen zouden zijn, is het van belang dat je het volledige vertrouwen van de overige erfgenamen geniet en dat je dus mede namens hen handelingen mag verrichten.

Normaal gesproken worden de tegoeden van je ouders geblokkeerd direct nadat de bank van het overlijden op de hoogte is.

Heb je geen En/of rekening met hen..dan dien je een verklaring van erfrecht te kunnen overleggen om over de erfenis te kunnen beschikken.

Zo'n verklaring van erfrecht dien je van de notaris te 'krijgen'..maar dit kost onnodig veel tijd en..geld.

Regel tijdens het leven van je ouders dus met de overige toekomstige erfgenamen dat één jullie..jij bijvoorbeeld..zo'n gezamenlijke rekening met je ouders heeft..of krijgt.

Nadat het overlijden van beide tegelijk heeft plaatsgevonden moet je eerst de volledige tegoeden van de bankrekening opnemen en pas daarna moet je de bank in kennis stellen van het overlijden.

Op deze wijze heb je de handen vrij om zaken te regelen die anders wellicht weken..of zelfs maanden kunnen voortslepen.

Hopelijk is dit een theoretisch probleem en leven je ouders nog vele tientallen jaren.

Goede vraag hoor..een dikke '+' van mij.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee de rekening hoeft niet op jouw naam komen te staan, maar je moet wel gemachtigd zijn. Maar dat is alleen maar voor als je ouders het zelf niet meer kunnen. Als ze overlijden worden voor zover ik weet, de rekeningen voorlopig afgesloten
anneliez
13 jaar geleden
Jij moet inderdaad mederekeninghouder zijn, anders wordt de rekening bij overlijden geblokkeerd.
jc54
13 jaar geleden
Ligt er aan hoeveel erfgenamen er zijn en - als er meerdere zijn - hoe cooperatief die zijn. In die gevallen kost dat geld doordat je naar de notaris moet om een verklaring van erfrecht te krijgen. Dat kost ook tijd en soms veel moeite. (bij erven leer je de familie kennen)
Zelfs als je als executeur testamentair bent benoemd in het testament van beide ouders, dan kunnen de erfgenamen een ander besluit nemen wie zaken afhandelt.
Dus als je werkelijk de zaken wilt kunnen voortzetten moet je mederekeninghouder zijn. Een machtiging heeft na overlijden van de volmachtgever namelijk geen geldigheid.
Als je getrouwd bent kun je de partner als executeur testamentair benoemen. (er van uitgaande dat er een testament op langstlevend is dat goed is geformuleerd.)Probleem is er als er minderjarigekinderen zijn.
Vraag met medeweten van ouders c.q. partner tijdig en vooraf advies aan notaris
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de rekening word boven een bepaald bedrag geblokkeerd.

bij overlijden van beiden ouders kan er als er meerdere kinderen zijn 1 persoon aangewezen worden die dit soort zaken op zich neemt.

bij de bank moet je aantonen dat je dit mag regelen (handtekeningen event broers/zussen, trouwboekje als dit er is)
meestal is de bank via de gemeente in bezit van een akte van overlijden. toch moet je zelf met een trouwboekje van je ouder(s) een en een geldig id bewijs aan moeten tonen dat je bent wie je bent. zo kan de blokkade van de rekening worden gehaald.

de rekening komt niet op een andere naam te staan (dit kan wel als 1 van de ouders overlijd en de andere ouder hiervoor kiest) de rekening kan op een later tijdstip wel gesloten worden en kan je het bedrag over laten schrijven naar een eigen of een nieuw geopende rekening.

overigens is zeer snel handelen (paar dagen) niet standaard en haalbaar.
er zullen nog (periodieke) rekeningen kunnen komen. het bedrag op de bank word aan de hand van nog binnen te komen rekeningen (terug te storten tegoed bij bv een jaarafrekening, maar wat dacht je van verzekeringsgelden, begrafenis of crematie kosten, vrij te maken premies) rechtgetrokken.
op het moment van overlijden kan er uiteraard geen rekening meer worden voldaan door de overledene(n) en moeten er dingen worden stopgezet en eventueel worden teruggestort (na verrekening a.d.h.v. dag van overlijden)

alle bezittingen en schulden, worden opgenomen in een boedelbeschrijving. (koophuis, auto, goederen van waarde) netjes alle plusjes en minnetjes naast elkaar.
mischien moet er een taxatie rapport opgemaakt worden voor de verkoop van een eigen huis van je ouders en zijn er andere bijkomende kosten waar je in eerste instantie geen rekening mee hebt gehouden.

mocht er wat over zijn kan het verdeeld worden, maar niet eerder dan dat alles wat eventueel nog openstaat is voldaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Banken hebben dat allemaal keurig geregeld. Ze hebben daar ook folders over. Het tegoed wordt eerst geblokkeerd. En daarna moet er een verklaring van erfrecht worden getekend door de erfgenamen. Er moeten documenten worden ingeleverd: bewijs van inschrijving bij de gemeente van het overliijden. Een geboorteacte van de erfgenamen. Eventueel een notariele verklaring. Bij de bank kan je dus informeren wat nodig is.
Jammer genoeg duurt het meestal een week of zes voor het allemaal rond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rekening hoeft niet op jouw naam te staan, maar je hebt een verklaring van Erfrecht nodig.

De volmacht
De erfgenamen zijn samen verantwoordelijk voor de afwikkeling van de erfenis. Ze moeten dus ook samen alles regelen. Maar het is niet handig om steeds met alle erfgenamen naar bijvoorbeeld de bank te gaan, of om alle belangrijke stukken door alle erfgenamen te laten ondertekenen.
Daarom is het gebruikelijk dat de erfgenamen één erfgenaam aanwijzen die zij een volmacht geven om de erfenis af te wikkelen. Ook kunnen de erfgenamen een buitenstaander een volmacht geven om de erfenis af te wikkelen. Het beste is dit via een notaris af te handelen.

De verklaring van erfrecht
Als iemand overlijdt, blokkeert de bank zijn of haar rekening. Je kunt dan geen geld meer van de bankrekening halen of geld overmaken. Veel banken maken trouwens wel een uitzondering voor de betaling van de begrafeniskosten.
Je kunt de blokkering opheffen door een verklaring van erfrecht. Dus eerst een volmacht en dan naar de notaris voor een verklaring van erfrecht.