Stel je voor: je moet nablijven op de middelbare school, maar je moet ook op je werk zijn, mag je dan zomaar gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of daar standaard regels voor zijn, maar onder 'kantoortijden' moet je in principe beschikbaar zijn voor school. School hoeft jou dus niet toe te staan om naar je werk te gaan als je moet nablijven. Je kunt natuurlijk proberen om in overleg op een ander moment na te blijven.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb navraag gedaan bij postbus 51 over regels betreft nablijven. Heb maar ff gedaan alsof ik een moeder was haha. Dit kreeg ik als antwoord: Er zijn geen landelijke richtlijnen met betrekking tot het sanctiebeleid van scholen (behalve dan dat je een kind niet mag mishandelen of fysiek straffen). Dat geldt dus ook voor het nablijven. Scholen hebben dus een hoge mate van vrijheid om hun eigen strafmaatregelen te bepalen. Als er een dergelijk beleid is geformuleerd, dan zult daarover informatie kunnen terugvinden in de schoolgids van uw school. Misschien is er ook een ouder- of leerlingenstatuut waarin de rechten en de plichten van de ouders en de leerlingen staan. U kunt dan nagaan of de school zich aan haar eigen beleid heeft gehouden en de behandeling van uw zoon of dochter al of niet berust op willekeur. Word helaas niet gesproken over werk, dus vandaar dat ik geen antwoord heb gegeven, maar een reactie.

Het beste antwoord

Als het nablijven onder gangbare schooltijden valt, kan men het je verplicht opleggen , DAN te verschijnen.

Maar bekijk het veens van de andere kant, docenten ervaren het als erg vermoeiend als leerlingen/studenten hun poging, kennis over te dragen , (steeds) verstoren.

Als je je respectvol gedraagt en je plaats kent, zijn er slechts weinig docenten die zich onwrikbaar opstellen als het om (andere) verplichtingen gaat.
Kom zelf met een alternatief maar knabbel niet aan de zwaarte van de straf.In mijn tijd als docent was ik karig met straf/sancties.
Het handhaven van orde was dan ook geen probleem.
Als je echter in een "vervelende" klas zit kan het voorkomen dat de straf beland bij de verkeerde persoon en als je daar dan tegen in gaat , gaat dat voor jou niet werken.

Van de andere kant, docenten zijn (ook) mensen, die beseffen dat een begrip voor beider standpunten je houding kan verbeteren.

Dus probeer primair te voorkomen dat je geen oorzaak vormt voor de sanctie en wanneer dat onvermijdelijk/onredelijk is, probeer dan in een goed overleg te komen.
Doe dat vooral niet in de klas , de docent zal toegeven aan je wens dan als gezicht/gezagverlies zien en zich er minder coulant in opstellen.

Eer rustig gesprek, met een respectvolle (maar niet slijmerige) houding en duidelijk uitleggen van je belang en acceptatie van de sanctie op zich zal de docent doen beseffen dat er met enige inventiviteit zowel aan het een (je werk) als het ander (de sanctie) voldaan kan worden.

Als je een volgende keer je docent met hetzelfde respect behandelt als tijdens dat gesprek zal het probleem zich wellicht niet meer voor doen.

Is er DUIDELIJK sprake van onredelijkheid/onterechtheid en is de docent niet in staat visie te wijzigen, schromen dan niet om met ouders/medeleerlingen naar de (con) rector te gaan, de andere leerlingen kunnen dan -de waarheid vertellend- aantonen dat de situatie onbillijk is.
Ofschoon deze de docent niet zal afvallen, wordt er echt wel over gepraat, sommige docenten hebben moeite met orde houden en reageren dat wel eens op de verkeerde leerling af.
Dat is bij de leiding vaak bekend.
Uit je -ook over de docent- respectvol, de kans dat je eerlijk behandeld wordt is dan veel groter.
Kom je er met het bovenstaande niet uit, schakel dan je ouders in en poog BIJ dat gesprek te zijn.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zomaar gaan kan natuurlijk niet. Maar dat kun je toch bespreken? Mijn kinderen hebben nablijven ook wel eens op een andere dag "ingehaald" omdat ze naar hun bijbaantje moesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag je niet. Jammer dan van je werk moet je je op school maar gedragen.
ronron1212
11 jaar geleden
Nee. Je hebt leerplicht, geen werkplicht, wettelijk gezien.
School gaat dus voor.

Overleggen is een optie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet gewoon naar je werk want school kan je verzetten als je moet nablijven en werk niet dus werk is belangrijker
een jaar geleden