Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn werkgever heeft in een email aangegeven dat mijn ontslagdatum 1 mei is. is dit rechtsgeldig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
795

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zonder verdere informatie is dit moeilijk te beoordelen.

Als de werkgever een ontslagvergunning heeft, dan kan hij op dat moment opzeggen en begint de opzegtermijn te lopen. Zou hij 'vandaag' (04-02-2014) opzeggen dan is 31 maart de laatste dag dat je betaald wordt. (De opzegtermijn is standaard een maand, opzeggen tegen de laatste dag van de maand. Alleen als er in de cao of in de arbeidsovereenkomst iets anders staat, geldt een afwijkende opzegtermijn. In een cao kan een kortere termijn worden overeengekomen, in een arbeidsovereenkomst een
langere. Dus als een opzegtermijn van 2 maanden is overeengekomen en vandaag wordt opgezegd, dan is 30 april de laatste betaalde dag.

Heeft de werkgever geen ontslagvergunning en is sprake van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd dan mag er niet worden opgezegd. (Tenzij staande voet ontslag of ontslag in de proeftijd. Dan komt er meteen een einde aan de arbeidsovereenkomst.)

Contracten voor bepaalde tijd hoeven helemaal niet te worden opgezegd (behalve als dat is overeengekomen); die eindigen op de laatste dag van de arbeidsovereenkomst.

Verder is het mogelijk om een arbeidsovereenkomst te laten ontbinden door de rechter. Dan geldt de datum die de rechter uitspreekt en is er geen sprake van een opzegtermijn.

En met wederzijds goedvinden kun je elke gewenste datum afspreken.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Officieel zouden zij hun schrijven moeten ondertekenen. Maar als jij met het ontslag akkoord gaat, is dit ook goed.
Computoon
10 jaar geleden
Weet dit niet. Bij de beantwoording van de vraag ben ik uitgegaan van de situatie dat gewerkt werd op basis van een arbeidsovereenkomst (het burgerlijk recht). Mensen die in dienst zijn van de overheid, waaronder militairen, werken echter op basis van een aanstelling, zij zijn ambtenaar. Voor hen geldt het publiek recht. Met name voor ontslag gelden er dan andere regels, daarvan ben ik helaas niet op de hoogte.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding