Kan onze schoondochter de naam van haar overleden partner aannemen?

Onze schoondochter en zoon zouden na 10 jaar geregistreerd samenwonen dit jaar gaan trouwen. Onze zoon is echter plotseling overleden. Hun twee jarig dochtertje draagt de naam van haar vader. Onze schoondochter zou ook graag alsnog diezelfde achternaam krijgen. Is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De vraag gaat over geregistreerd samen wonen. Dat is niet hetzelfde als gehuwd, gehuwd geweest zijn of een geregistreerd partnerschap afgesloten hebben.
Bij geregistreerd samenwonen is er een samenlevingscontract afgesloten. In een samenlevingscontract spreekt men een aantal zaken af als men gaat samenwonen. Bijvoorbeeld over de kosten van de huishouding. Men mag met meer personen tegelijk een samenlevingscontract afsluiten. Een samenlevingsovereenkomst is vormvrij. Dat houdt in dat de wet geen regels voorschrijft, welke afspraken er in deze overeenkomst moeten worden opgenomen

Als men bij samenwonen een samenlevingscontract heeft afgesloten dan kan men niet de geslachtsnaam van de partner voeren. Dat houdt automatisch in dat wanneer een van beiden overlijdt men ook niet daarna de achternaam van de overledenen kan voeren.
Dit kan alleen als men getrouwd was of indien men een geregistreerd partnerschap was aangegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mij een dikke plus, voor zowel je antwoord, als je reactie op mijn antwoord. Ik wist niet meer, dan dat het toegestaan is. De belasting was inderdaad een foutje, dit omdat ik dacht aan rijbewijzen, paspoorten en dergelijke,officiële documenten dus, wat niet bij de belasting, maar bij de gemeente thuishoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea, dank, sportief zoals altijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop voor de schoonouders én voor hun schoondochter dat er toch sprake is geweest van een geregistreerd partnerschap.