kan ik een kind onterven die ik toendertijd wel als het mijne erkend hebt maar waar ik nu vrijwel zeker van ben dat het niet het mijne is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je dan niet beter eerst een vaderschapstest laten doen?
Rieneke1
10 jaar geleden
Zou je niet eerst via dna test zekerheid zoeken?
Om van je te erven moet je de juridische vader zijn, niet noodzakelijk de biologische.
Erkenning kan je onder bepaalde omstandigheden ongedaan maken via de rechter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brengt me op het volgende; wanneer ben ik dan de juridische vader ? En hoezo niet de biologische ?
Rieneke1
10 jaar geleden
Als het kind daadwerkelijk niet van jou is, ben je uiteraard niet de biologische vader.
Als je niet de biologische vader bent, maar het kind wel erkend hebt, dan ben je volgens de wet, dus juridisch, de vader.
Dat erkennen kan je mss wel ongedaan maken, maar onder voorwaarden.
Er moet sprake zijn van bedrog bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De achtergrond van mijn opmerking was dat je eerst heel zeker moet willen weten of je wel of niet de biologische vader bent voor je stappen gaat ondernemen. "vrijwel zeker" is niet "helemaal zeker". Daarnaast is er niet zo veel informatie over de verdere achtergrond alhoewel het klinkt als een "vechtscheiding". En die worden nogal eens over de ruggen van kinderen uitgevochten. En los van of iemand wel of niet de vader van een kind is, als de relatie altijd een vader/kind relatie is geweest dan heeft dit allemaal nogal impact. En ik denk dan vooral aan het kind.

Antwoorden (1)

Ook als het vaderschap wordt aangehouden of aangetoond, kan een kind met een testament onterfd worden. Het houdt dan wel recht op de zogenaamde legitieme portie, ter grootte van de helft van de 'normale' erfenis.
Het kind is dan schuldeiser, en heeft recht op een bedrag ter grootte van de helft van zijn oorspronkelijke erfenis. Geen recht op goederen (huis) dus, alleen geld.
Dat kan overigens wel inhouden dat de andere erfgenamen het huis moeten verkopen om aan deze eis te voldoen.