waar leg ik vast waar ons kind heen gaat mocht ons wat overkomen?

Mocht onverhoopt mijn vrouw en mij iets overkomen en ons zoontje blijft alleen achter, waar kunnen we vastleggen dat hij naar mijn ouders gaat? Mijn ouders willen deze taak op zich nemen, mijn schoonouders staan hier ook achter. toch wil ik dit vastleggen en ook wat er met onze inboedel en bijvoorbeeld auto moet gebeuren en natuurlijk dat al ons geld naar onze zoon gaat.

waar leg je dit vast en zijn daar kosten aan verbonden, zo ja welke?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Notariële akte bij de notaris http://www.doehetzelfnotaris.nl/voordeel.aspx

Antwoorden (1)

Ouders kunnen bij testament of bij notariële akte één of twee personen aanwijzen als voogd voor het geval zij zelf komen te overlijden. Soms hebben de ouders van tevoren met een familielid of vriend afgesproken dat deze dan de voogdij op zich neemt. Bij overlijden van de ouders krijgt die persoon de verantwoordelijkheid voor de kinderen. Om die verantwoordelijkheid daadwerkelijk op zich te kunnen nemen, moet hij of zij eerst een bereidverklaring afleggen op de griffie van de rechtbank.

Voor het opstellen van een testament kan je zelf kiezen naar welke notaris je gaat. Je doet er dan ook verstandig aan om de verschillende notarissen bij jou in de buurt te vergelijken op tarief. Naast de verschillende tarieven die er zijn, hangen de kosten ook af van wat de specifieke wensen voor het testament zijn.
Je bent al gauw een paar honderd euro kwijt, schat ik.

Met een codicil kun je bepaalde goederen legateren, zoals boeken, documenten, meubelen en lijfsieraden. Waar geld, een auto, motor, waardevol antiek of duurdere schilderijen heengaan moet je echter in een testament vastleggen.
SimonV
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Maar Simon, het kind is al erfgenaam als er iets met beide ouders gebeurt. Dat hoeft toch niet persé apart te worden vermeld?
Alleen als je iets wat in de erfenis komt specifiek aan een ander wilt nalaten dan voornoemd kind, zal dat moeten worden beschreven en eventueel notarieel worden vastgelegd.
SimonV
8 jaar geleden
Klopt helemaal.
Ik nam aan dat de auto naar iemand anders zal gaan (zie vraag). Daar sloeg mijn antwoord op.
Ivana
8 jaar geleden
Zijn we het weer helemaal eens. Wil graag een plus geven maar is nog steeds onmogelijk.
SimonV
8 jaar geleden
Bedankt!
Op pc of laptop werkt meestal [Ctrl] - om je beeldscherm te vergroten (dan zie je het duimpje), maar ik neem aan dat je vanaf mobieltje werkt...
Ivana
8 jaar geleden
Er STAAN helemaal geen duimpjes meer nadat ik mijn computer Macbook Air naar Yosimite heb opgeschaald. Knap vervelend voor al die mensen die een plus verdienen en zeer frustrerend voor mij.
SimonV
8 jaar geleden
Bij mij staan ook geen duimpjes, tenzij ik m'n beeldscherm vergroot...
Ivana
8 jaar geleden
Simon, je hebt gelijk. Duimpje verschijnt, maar het is nog steeds onmogelijk om te plussen of te minnen.