Krijg je echt veel dingen gratis als je van een uitkering moet leven?

Een kennis beweerde laatst dat zijn zoon die niet wil werken toch recht heeft op een gratis wasmachine/koelkast en meer van dit soort dingen. Is die wetgeving echt zo soepel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Het beste antwoord

Dat verschilt per gemeente. Sommige gemeenten zijn vrij soepel met de bijzondere bijstand, maar dat wordt wel steeds minder. Veel gemeentes sturen je eerder door naar de volkskredietbank. Heb ik altijd vreemd gevonden. Ik heb zelf in de Bijstand gezeten, en omdat ik nogal wat medische problemen had, wist ik dat de kans klein was dat ik er weer snel uit zou komen. Schulden maken is dan natuurlijk het stomste wat je kunt doen, als je dat ook maar enigszins kunt voorkomen tenminste.

Kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen krijg je wel standaard als je echt op het minimum zit, en ook de eigen bijdrage voor de thuiszorg kon ik bijvoorbeeld terugkrijgen. Maar huishoudelijke apparaten enzo? Nee, nooit gekregen. Behalve een wasmachine die heel erg nodig was en die ik vanwege genoemde medische problemen niet tweedehands kón kopen (geen geschikt model, en de wasmachine kreeg ik dus niet, ik moest maar een lening afsluiten) heb ik dat ook nooit aangevraagd trouwens. Ik had een tien jaar oude koelkast die nog goed koelde van iemand overgenomen voor een tientje, een TV van iemand gekregen die zelf net een nieuwe had, en toen de TV stuk ging, heb ik een nieuwe gekocht bij de kringloop. Ik zit nu net boven bijstandsniveau, en het is echt niet zo dat ik dingen 'mis' waar ik eerder wel recht op had. Alleen die gemeentelijke belastingen dan, en de eigen bijdrage voor het CAK (ivm zorg). Maar daarvoor betaal ik de laagste eigen bijdrage, omdat ik nog altijd rond het minimum zit. En m'n inkomen is ook daadwerkelijk wat hoger, dus dat kan ik betalen.

Er is ook nog wel een potje voor sociale participatie, waar bijvoorbeeld ouders een beroep op kunnen doen voor sport en schoolreisjes van hun kinderen. Dat vind ik ook echt heel hard nodig, en dat budget zou van mij veel hoger mogen zijn. Als alleenstaande is Bijstand te doen, maar er kinderen van onderhouden, is in deze tijd eigenlijk niet te doen. Kinderen horen gewoon mee te kunnen doen, en moeten niet overal buiten komen te staan omdat ze nergens aan mee kunnen doen omdat hun ouders toevallig geen werk hebben/niet kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Maatschappelijke participatie is ook voor ouderen.
Voor kinderen is er nog de speciale stichting: www.leergeld.nl die bijspringt om kinderen de kans te geven op voetbal ballet of op schoolkamp, en nog meer mogelijkheden, te gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de aanvulling!

Andere antwoorden (9)

Ja, ik zit op dit moment in een uitkering en ik laat dingen 'liggen' omdat ik niet wil profiteren en niet meer wil pakken dan ik echt nodig heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, en toch komt mijn gezinnetje niks tekort ;)
Dank je voor de plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt maar net aan waar je 70% van krijgt. Als jij 2000 euro verdiende heb je een hogere uitkering dan iemand die 1200 verdiende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bazzz : dat snap ik. Maar met bijstand krijg je ook niet maar zomaar van alles hoor. Als je een partner hebt die verdient heb je meestal pech. kun je vaak nog beter allebei in de bijstand zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pepecruz, ik heb het over mijn eigen situatie en niet over die van een ander. Ik zou meer kunnen krijgen als wat ik nodig heb, Ik heb gewoon een bijstandsuitkering (alleenstaande moeder met twee kinderen) en verder niks.
Ik kan hier prima van rondkomen. Wanneer een ander dit niet kan, is dat hun eigen persoonlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rianino: ik heb het ook helemaal niet over jou persoonlijk hoor. Ik vind het erg knap wat je doet. Ik heb het eigenlijk meer over de vraagsteller. Dat er nog steeds mensen zijn die er zo makkelijk over schijnen te denken. Er zijnnamelijk een heleboel mensen die het niet redden en echt armoede hebben. En dat er dan mensen denken dat ze alles maar krijgen vind ik een beetje jammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook! Ik wilde wel laten weten dat in de bijstand zitten niet per definitie armoede betekent. Het is wel de eindjes aan elkaar knopen, maar dat is nog geen armoede! Verder betaalt de belastingbetaler jouw 'inkomen' maar dat wil dan niet zeggen dat je als een koning(in) moet gaan leven ;) en maar moet denken dat je er financieel lekker op los kunt leven. Ik vind juist dat je hier met respect mee moet omgaan, en er dankbaar voor mag zijn dat je in een land leeft waar je bijstand kunt krijgen wanneer het NODIG is! Ik rij bijvoorbeeld geen auto, koop (of krijg) kleding voor mezelf tweedehands, enzovoort.
Op deze manier hou ik mooi wat geld over om mijn kinderen eens blij te kunnen maken. Ze komen deze decembermaand dan ook niks tekort.
Mijn zoon houdt van biefstuk, die eet hij regelmatig. Dan maar geen nieuwe oorbellen voor mezelf ;) Het maffe is dat ik regelmatig bijstandstrekkers spreek die flink klagen over hun 'armoede' maar wel in de nieuwste mode rondlopen, dure luchtjes ophebben en ieder weekend gaan stappen.
Ja, dan hou je inderdaad geen geld over voor de basale zaken in het leven zoals goed eten en mooie verjaardagskado's voor je kinderen. Ik ken echter ook wel de armoedekant van mensen die echt goed hun best doen en dat zou eigenlijk niet mogelijk mogen zijn. Echter zijn dit vaak wel de mensen die hard werken voor een minimumloon en meestal niet mensen die in de bijstand zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met zo'n antwoord en dik onderbouwde reactie verdien je eigenlijk meer dan een plus. Van mij dan ook een stukje respect! En een plus natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respect hoor! Ik vond het in m'n eentje allemaal goed te doen, ondanks nog veel extra kosten vanwege m'n handicap. Intussen en ik verhuisd naar een beter aangepaste én veel duurdere woning (had daar geen keus in), en ik weet niet of ik het nu nog zou redden van alleen Bijstand (zit nu in de Wajong, dus er net wat boven). Ik snapte ook nooit waarom mensen er niet van rond konden komen, want zelfs allerlei extra kosten, redde ik het goed. Kon m'n verjaardag vieren zonder over m'n weekbudget voor boodschappen heen te gaan, bijvoorbeeld. Hoofdrekenen in de supermarkt, maar het kan. Werd voor mij nog een beetje een sport ook. Ik heb alleen wel echt groot respect voor mensen die vanuit de Bijstand een gezin kunnen runnen. Daar komen zoveel verborgen kosten bij, en bovendien heb je niet alleen de zorg voor jezelf dan. Als je alleen bent, kun je prima alleen rijst en groente eten als maaltijd bijvoorbeeld, voor kinderen zou ik vaker vlees of een vleesvervanger willen. Dus echt: respect!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Dikke plus en respect!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel voor het respect! Dat is soms toch wel fijn om te horen!
Natuurlijk zitten er wel weken bij waarin het even wat minder is, maar het wordt inderdaad een sport om te hoofdrekenen in de supermarkt en bewust na te denken voordat je wat koopt. En natuurlijk baal ik ook wel eens wanneer ik een leuk jurkje zie dat te prijzig voor me is.
Maar dat is dan altijd nog heel wat anders dan armoede hebben! En wat zou ik dan verwachten? Dat de hardwerkende belastingbetaler mijn mooie jurkjes gaat betalen? Laat ze lekker voor hun eigen jurkjes werken, niet voor de mijne! Hoe kan ik me trouwens arm voelen wanneer ik naar mijn jongens kijk?
Ik heb soms best wel eens zorgen, zoals ieder mens, maar geen geldzorgen.
@Lies, ik heb juist weer respect voor mensen met een handicap die positief in het leven staan.
Lijkt mij mooi balen om bijvoorbeeld in een scootmobiel te moeten zitten. Ik noem maar even iets, hoor! Ik zie wel eens een vrouw rondrijden op haar scoot, van mijn leeftijd is ze, altijd vrolijk en vriendelijk! Daar heb ik dan weer respect voor!
Ik denk dat je op den duur gewoon het beste maakt van wat je hebt in je leven, dat doe ik dus ook en met een positieve instelling kom je een heel eind.
En vandaag ging ik met mijn jongste naar het consultatiebureau en toen werd ie twee keer opgemeten omdat de assistente dacht dat ze een foutje had gemaakt, hij was ineens zo lang geworden. Maar nee hoor, het klopte echt, hij was super goed gegroeid :) Dus de kinderen komen niks tekort, ik ook niet, dat is het allerbelangrijkste!
Kijk maar eens naar die mensen in ontwikkelingslanden die onze spijkerbroeken in elkaar moeten naaien, dàt is pas armoede... Hoezo vreemde wereld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel :)
Ik erger me hier ook aan en inderdaad jouw voorbeeld is treffend, ik ken ook dergelijke mensen en die klagen het hardst.
Het is alleen jammer dat sommige mensen het vaak over één kam scheren. Ik zit niet voor mijn plezier in de bijstand. Hier hoort in mijn ogen een stukje dankbaarheid bij in plaats van klagen dat het allemaal zo weinig is.
Wees blij dat je wat krijgt, denk ik dan!
En het kan echt wel hoor, rondkomen van een uitkering.
Zo weinig is het niet!
Nee dat wordt allemaal veel moeilijker om dat te krijgen tegenwoordig. In uiterste gevallen kun je het wel krijgen.
Je moet kunnen bewijzen dat je niet hebt kunnen sparen, en dan kan het ook een lening worden die je krijgt. Dus dan moet je gewoon terugbetalen
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per 2012 wordt in onze gemeente zelfs alles een lening. Crisis!!!
Bedoeld hij dan de bijstand? Als je kunt aantonen dat je geen geld hebt, dit buiten schuld etc. in deze situatie bent gekomen. Kun je bijstand krijgen en hiervoor de benodigde toch altijd dure wasmachine e.d. van kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zij potjes bij de gemeente voor mensen met een uitkering die echt iets nodig hebben, je moet het wel aanvragen bij de gemeente en meestal lukt het wel, je heb het dan over dingen zoals fiets wasmachine of koelkast, niet een stereo of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn nogal wat dingen die je kunt krijgen als je van weinig rondkomt:

- Zorgtoeslag
- huurtoeslag
- bijzondere bijstand

En daarnaast doen allerlei gemeente nog wat extra. Bijvoorbeeld gratis sporten voor kinderen, kortingen op van alles en nog wat. Een voorbeeld hiervan is te vinden in de bron. (Alhoewel dit per eind dit jaar stopt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet helemaal want vaak betreft dit een lening.
of een gedeeltelıjke lenıng.
je kan op zıch wel dıngen krıjgen maar alles tot een bepaald bedrag en alleen de dıngen voor je 1ste levensbehoefte noodzakelıjk zıjn.
want ık zıt ook ın de bıjstand maar mıj hebben ze nog nooıt ergens mee geholpen.
ook per gemeente ıs het verschıllend.
en ık leef nu met een kınd samen zelfs onder de bıjstands norm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gratis wasmachine krijg je nooit. Ik hoorde wel van een vriendin dat je daarvoor geld kunt lenen bij de gemeentelijke kredietbank dat moet ook weer terugbetaald en dan betaal je eigenlijk meer aan rente dus. Ik denk dat de maatregelen voor minima er zijn omdat je op bijstandsniveau die extra kosten niet kunt betalen netzomin als dat je maar weinig uren of slecht betaald werk hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het klopt ik weet dat het in Amsterdam wel mogelijk is! Je zou dan wel heel veel papieren moeten invullen en het kan ook zijn dat je dan sociale controle krijgt ze kunnen dan in je huis kijken of je geen dure tv hebt of iets dergelijks.
Er zijn zelfs mensen die gratis een bankstel hebben gekregen en eventueel een computer als ze inwonende kinderen hebben die studeren.
Je moet dan wel echt aan heel veel voorwaarden voldoen, je mag geen auto op je naam hebben en ook geen eigen huis. Je kunt dan geld aanvragen voor bijvoorbeeld een koelkast. Het is niet zo dat je bijvoorbeeld geld krijgt voor een koelkast een bank en ook nog een wasmachine. ( ten minste niet in een jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op grond van de bijzondere bijstand heeft iemand soms het 'recht' op een, door de sociale dienst geacht, noodzakelijk artikel.

Artikelen als b.v. wasmachine en koelkast worden in de regel als noodzakelijk aangemerkt..echter een computer behoort daar thans ook toe.

De sociale wetgeving m.b.t. de bijstand is tot stand gekomen teneinde een vangnet te vormen voor hen die buiten hun schuld in grote problemen geraken.

Deze categorie mensen dienen, zeker in een beschaafd land als Nederland is, ook niet aan hun lot overgelaten te worden.

Echter zoals bij alles wordt ook van deze wet soms grof misbruik gemaakt..maar..

Het is niet aan ons om te bepalen of iemand al dan niet de sociale wetgeving misbruikt.

Gewoon omdat we vrijwel elke situatie als buitenstaander (ongevraagd) beoordelen en niet over de volledige informatie beschikken.

Een MENING vormt zich doorgaans razendsnel en voor we het ons realiseren is onze mening een FEIT 'geworden'

Het woord 'gratis' is trouwens een onjuiste benaming, want vaak ervaart een mens de vernedering om zijn/haar hand te moeten ophouden als uiterst pijnlijk..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wordt er door sommige mensen misbruik van de sociale wetten gemaakt. Dat is ook nauwelijks te voorkomen. Maar is dat (gelukkig) géén regel. Ik blijf echter niettemin voorzichtig in mijn oordeel t.o.v. iemand omdat de betreffende jongeman zich ook een dergelijke houding kan aanmeten teneinde zijn schaamte te bedekken. Ook komt het voor dat iemand alle schijn tegen zich heeft en toch onschuldig is.. Mijn oordeel is daarom meestal mild..totdat het tegendeel daadwerkelijk gebleken is. Want de goeden mogen toch niet onder de kwaden..lijden Dank overigens voor je reactie. Groet, Ton