is het strafbaar om een parkeerkaartje waar nog 'tijd' opstaat door te geven aan een andere parkeerder?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Tegenwoordig staat het vaak op kenteken, dan wil het niet meer.
Maar ik heb het ook vaak gedaan, kan volgens mij gewoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het voordeel van deze uitspraak door de rechtbank van Gelderland is dat de kwestie parkeerbelasting/parkeertarief weer eens aan de orde komt. Maar dan moet de zaak en de uitspraak met motivering wel juist worden weergegeven door de media.

Het beste antwoord

Op grond van de Gemeentewet hebben de gemeenten de mogelijkheid parkeerbelasting te heffen. De parkeerbelasting wordt door de gemeente geïnd door middel van “voldoening op afgifte”.
Dat betekent dat door de afgifte van het kaartje via de parkeermeter de belasting betaald wordt.
Het registreren van de parkeerbelasting per auto wordt bij het trekken van een parkeerkaartje de parkeermeter of parkeerautomaat op een speciaal voorgeschreven manier geactiveerd. Het overnemen van een nog geldig parkeerkaartje van iemand anders betekent dus dat voor deze auto de parkeermeter niet geactiveerd wordt en de verschuldigde belasting niet betaald wordt.Omdat voor iedere geparkeerde auto afzonderlijk belasting wordt geheven, is het gebruik maken van de resterende parkeerduur van een overgenomen parkeerkaartje dus niet toegestaan.
Wanneer een parkeercontroleur ziet dat er gebruik wordt gemaakt van de niet gebruikte parkeertijd van een overgenomen kaartje kan hij een naheffingsaanslag parkeerbelasting opleggen, en volgt er een boete voor wat men zou kunnen omschrijven als “belastingontduiken”.
Zelfs bij een eventuele teruggaafmogelijkheid van niet gebruikte parkeertijd blijft de verplichting om de belasting te betalen voor het gebruik maken van de parkeerplaats per kenteken.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het bewuste artikel in de link http://www.nu.nl/binnenland/4015312/rechter-verbiedt-doorgeven-geldig-parkeerkaartje.html vertelt maar de halve waarheid.
De Rechtbank Gelderland oordeelde dat het overnemen van een parkeerkaartje kan leiden tot het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Dat hoeft dus niet in alle gevallen zo te zijn. Volgens de rechtbank vormt elk parkeren van een auto een afzonderlijk belastbaar feit.
In de door de rechtbank behandelde casus ging het om een kaartje dat in combinatie met een bezoekersvergunning recht gaf op een verlaagd tarief van € 1,00 per uur in plaats van een tarief van € 2,50 per uur. De automobiliste uit Nijmegen die de zaak aanhangig maakte had zelf geen bezoekersvergunning en dus al helemaal geen recht op een verlaagd parkeertarief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Door die toevoeging zou ik eigenlijk twee plussen willen geven !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Er is nog veel meer aan de hand:
De parkeerwachter wist niet beter of de mevrouw was wél eigenares van het kaartje maar omdat er geen bezoekersvergunning te zien was, en ook niet getoond kon worden, werd er een bekeuring uitgeschreven.
Pas in de loop van het beroep krijgt verweerder in de gaten dat het kaartje van een andere eigenaar was overgenomen. Welnu, oordeelt de rechtbank, het kaartje is alleen geldig in combinatie met de vergunning, maar het is überhaupt niet toegestaan een parkeerbonnetje over te nemen, omdat bij het betalen voor een kaartje ook parkeerbelasting wordt geheven en die is wettelijk persoonsgebonden. De fiscale boete van € 58,-- blijft overeind. Omdat verweerder pas in beroep het argument gebruikte dat bij een overgenomen parkeerkaartje geen parkeerbelasting betaald wordt, moet verweerder de griffiekosten ad € 45,-- aan eiseres terugbetalen.
Na aftrek van de terug te vorderen griffierechten zijn haar kosten nog maar € 13,00 en verweerder staat een beetje in het hemd.
Het lijkt op een Salomonsoordeel. Nu de pointe van het verhaal hoe het gegaan kan zijn.
Degene die een bezoekersvergunning heeft, geeft bij het aanmelden van het bezoek een latere eindtijd op als men de tijd van vertrek niet weet. Bij vertrek meldt men het bezoek af. Men wijzigt de eindtijd in werkelijke tijd. Doet men dat niet dan gaan deze minuten van het tegoed af.
De bezoeker heeft dus wel genereus een kaartje weggeven, maar zeer waarschijnlijk niet de bijbehorende parkeerminuten.

Andere antwoorden (4)

Ja dit is strafbaar.

het kaartje dat je koopt, is alleen geldig voor jezelf. Als je het kaartje van iemand overneemt, omdat er nog tijd over is dan is dat strafbaar.

zie de link:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
maar hoe kunnen ze dat controleren? het staat verder niet op naam
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka, bij toeval. Ook daarom lopen er soms parkeercontroleurs op parkeerplaatsen.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Het probleem in de genoemde zaak was, dat het een kaartje met korting was, slechts geldig in combinatie met een speciale bezoekersvergunning. Degene die in eerste instantie dat kaartje kocht had die vergunning wel, degene aan wie het kaartje doorgegeven werd, had deze vergunning niet. Dus in die zin was het kaartje niet 'geldig' voor de tweede persoon. Ik weet dus niet zeker hoe de rechter geoordeeld zou hebben, als het om een 'voltarief' kaartje was gegaan, maar ik denk dat het niet onwaarschijnlijk is dat er dan niets aan de hand was geweest. Bron: het vonnis zelf, http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBGEL:2015:1853&keyword=parkeerkaartje
Bordensteker
9 jaar geleden
Beste kierkegaard47, u vermeldt hier de link naar het vonnis.
Daarmee ontkracht u uw eigen opmerking hierboven, want de rechter stelt in overweging nummer 11 vast dat de tweede parkeerder zelf opnieuw belasting verschuldigd is. En dat dit los staat van de kwestie van het verschillende tarief en de kenbaarheid daarvan, zodat dat aspect verder geen behandeling behoeft. Het doorgeven van het kaartje zelf is niet "strafbaar".
Maar de tweede parkeerder moet wel zelf (opnieuw) parkeerbelasting betalen! Vandaar de naheffing - die m.i. hoewel pittig, formeel niet als 'straf' gezien wordt ...
Nee, maar degene aan wie je het geeft moet in principe zijn eigen kaartje kopen dus als een parkeerwachter het ziet dan kan hij nog steeds een boete voor niet betalen uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist, het kaartje heeft er niets mee te maken, het is het niet betalen terwijl dat wel moet dat strafbaar is.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
feitelijk is het een verbod op het accepteren van een gift
flyingcrow
9 jaar geleden
Er staat dan toch nog geldige tijd op,als je zelf langer was blijven staan was het toch hetzelfde,Maar ja men moet toch weer iets uitvinden waar ze nog meer geld mee kunnen binnenharken,en parkeren is toch al op vele plaatsen buitensporig duur.(heb zelf geen auto)
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Het is zuiver taalkundig uiteraard begrijpelijk dat ware minnaars vanuit hun gevoel handelen met voorbijgaan aan argumenten ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bordensteker, dat komt omdat het antwoord alleen maar zegt dat het niet mag worden doorgegeven, dat mag namelijk wel, je mag het kaartje zelfs aannemen. Dat mag een parkeerwachter best zien. Wat men daarna met het kaartje doet wordt interessant voor de parkeerwachter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs dat is niet zo interessant. Het gaat erom dat als je parkeert op een betaalde parkeerplaats, je parkeerbelasting betaalt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pedro, dat is wel interessant. Als ik een parkeerkaartje aanneem van een ander, betekent dat niet dat ik
1. daar mijn auto al geparkeerd heb
2. dat ik het kaartje ga gebruiken.
3. misschien zeg ik wel: dank u, maar hoeft niet, ik gooi het wel voor u weg.
Zou allemaal zomaar kunnen.
De parkeerwachter zal een overtreding moeten constateren, voordat het bonnenboekje getrokken wordt.
Nee, immers is het een factuur, die je ook theoretisch aan je boekhouder mag geven. ( om hem in te kunnen boeken.)
Het probleem zit hem dat met de overdracht je eigen wagen op slag....onbelast geparkeerd staat.
En je dus geen bewijs van betaling meer hebt, daar de parkeerwachters niet helemaal van gisteren zijn.
Is dit ineens een legitieme reden om te bekeuren.
9 jaar geleden
Nee,want er staat geen naam of nummerplaat op het ticket.
Dus mag je het ticket aan iemand anders doorgeven.