Kun je een naam hebben met een Romeinse cijfer?

Stel ik krijg een kind en wil die Maarten I noemen, kan dat? Dus de volledige naam is dan bijvoorbeeld: Maarten I van Zanten.

Je moet er dan vanuit gaan dat ik niet van adel ben of iets dergelijks (geen idee of dat invloed heeft).

Toegevoegd na 1 minuut:
De I is dus een hoofdletter i.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (3)

Als je een dochter krijgt, zou je die bijvoorbeeld met de X kunnen benoemen: zoals S.X. van Zanten oftewel: Sofia Xanthippe van Zanten, als vrouwelijke variatie dus.

[Xanthippe was de vrouw van Socrates, zie link]

Begrijp je probleem niet, de i is ook een Nederlandse letter, dus? Dat geldt ook voor de X = 10 = x.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan. Toch jammer dat mensen die de moeite nemen een antwoord te geven op een vraag [jouw vraag = jouw probleem, vind ik, maar goed dat terzijde] dan weer in de min "gewaardeerd" worden...
Een voornaam van één letter kan verwarrend zijn. In 1993 is er een rechtszaak over geweest. Een moeder uit Utrecht wilde haar kind Remi F Kristi noemen, als vernoeming naar haar broer Frans die F werd genoemd. De burgerlijke stand weigerde die naam in te schrijven en maakte er Ef van. De moeder liet het er niet bij zitten en stapte naar de rechter. Die gaf haar gelijk, maar vooral omdat F de tweede van drie voornamen was: Remi F Kristi is minder verwarrend dan alleen F of Remi F. Hij bepaalde ook dat er achter de naam F geen punt mocht staan. Dat zou de indruk wekken dat het een afkorting was.

De vraag gaat over een Romeins cijfer, maar omdat dit gelijk is aan één letter speelt hier hetzelfde. Wil je het jouw kind aandoen dat hij iedere keer wanneer hij ergens zijn officiële naam moet opgeven langdurig uitleg zal moeten geven over de spelling van zijn tweede voornaam? Het kan, maar is niet aan te bevelen. Overweeg het alleen als je bereid bent zonodig naar de rechter te stappen.
Amadea
9 jaar geleden
Nee dat kan niet worden vastgelegd in de burgerlijke stand omdat I geen voornaam is. Ook heeft I geen zin omdat je nooit weet of er een Maarten II komt. Onofficieel mag je je wel Maarten I van Zanten noemen of Maarten van Zanten Sr. Zo'n naamgeving heeft alleen zin als er onderscheid moet worden gemaakt tussen de generaties en komt vooral uit Amerika, bv William Randolph Hearst III. Maar zijn vader en Grootvader heetten William Randolph Hearst jr en William Randolph Hearst sr!