Mijn vader heeft een vooruitbetaling hebt gedaan maar de order is geannuleerd wegens leveringsproblemen; hij wacht al 5 weken op retour betaling.

Is daar een gemiddelde maximale termijn voor en wat kan hij juridisch nog ondernemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was dat op internet,of bij een fysieke winkel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was bij mij in het dorp een rechts en wetswinkel, daar kon je voor noppes advies inwinnen.Misschien is er bij U in het dorp of stad ook zo'n wetswinkel, of in een nabijgelegen dorp of stad. Ik zou daar eens naar gaan zoeken, misschien vind je iets. Nee heb je ja kun je krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een internet aankoop... het is geen principe kwestie.. er is maar liefst 185 euro betaald....er is helaas geen rechtsbijstandverzekering...

Het beste antwoord

Je moet het volgende doen:
- Je schrijft een aangetekende brief waarin je stelt dat de gesloten overeenkomst tot dusver niet is nagekomen en dat je krachtens art 6:82 BW het bedrijf in gebreke stelt wegens het de niet-nakoming. Je moet in de brief een laatste redelijke termijn tot nakoming stellen (bijvoorbeeld een week). Vermeldt dat indien de overeenkomst dan nog niet is nagekomen het bedrijf van rechtswege in verzuim is.
- Zodra de termijn is verstreken mag je de overeenkomst krachtens art. 6:265 BW ontbinden. Je moet nu weer een schriftelijke brief schrijven waarin je stelt dat je de overeenkomst gaat ontbinden. Je hebt nu op grond van art 6:272 BW het recht om je geld terug te vorderen. Eis in deze brief dat je binnen 5 dagen het geld op je rekening gestort krijg en dat je anders de vordering overdraagt aan een incassobedrijf. Meldt dat de buitengerechtelijke kosten voor rekening komen van het bedrijf.
- Indien je alsnog je geld niet krijgt zou ik de vordering daadwerkelijk uit handen geven aan een incassodienst. Vaak lukt het dan om je vordering te innen. Als het om een groot bedrag gaat en alsnog niet wordt betaald, kunnen de betere incassobedrijven die een incassoadvocaat in dienst hebben een dagvaarding opstellen en een procedure opstarten. Maar meestal komt het niet zo ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze behoren dat omgaand te betalen. Controleer of het bedrijf geen liquiditeisproblemen heeft, eventueel bij de KvK.
Als ze niet reageren dan een aangetekende brief sturen via een advocaat. Misschien is er een rechtswinkel in je woonplaats. Ook even na gaan of je vader misschien een rechtsbijstandsverzekering heeft. Dan kun hij daar gebruik van maken. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omgaand terug vorderen en eventueel een incasso bureau langs sturen de kosten vallen mee. Het is voor jullie waarschijnlijk toch een principe kwestie. Eventueel kan je ook contact opnemen met radar of kassa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het een aankoop via internet geweest?
De wet "kopen op afstand zegt": binnen 30 dagen moet de winkelier het bedrag terugstorten.