Ja, maar alleen om gevaar af te wenden.

Dat geldt eigenlijk altijd in het verkeer, je mag alleen je claxon gebruiken om te waarschuwen voor dreigend gevaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo is het maar net. Jammer dat veel mensen dat niet willen snappen.
+1
In Nederland regelt artikel 28 van het RVV 1990 het gebruik van de claxon in auto's: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Antwoord op je vraag is dus: Ja, maar alleen om dreigend gevaar af te wenden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat de knippersignalen betreft: daar is een soort code in ontstaan waarvan het korte signaal mogelijk ooit in een verkeersregel wordt vastgelegd.
Een kort signaal is positief ( bijvoorbeeld bij een kruising: "Ga uw gang, u mag eerst"),
een lang signaal is negatief (op de snelweg, als je wordt gepasseerd: "Hé oen, je snijdt me").