Kan je iemand anders een volledige, algemene machtiging geven om allerlei zaken te regelen?

Bijvoorbeeld een familielid.
Bij o.a. een verblijf in/emigratie naar het buitenland kan dit erg handig zijn.

Een soort van 'representant' van je identiteit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
11.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
dat kan wel, een vriend van mij heeft zijn moeder machtiging gegeven over bank en verzekeringszaken, omdat hij daar niet goed mee is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vroeger was dit nodig, omdat de communicatiemiddelen niet zo goed waren. Maar tegenwoordig is de noodzaak sterk afgenomen. Wel is het nodig steeds mogelijk. De weg hiervoor is via de notaris.

Het beste antwoord

Ja. Je kunt er zelf een opstellen (onderhands) of de volmacht via de notaris laten vastleggen. Ik zou altijd kiezen voor het laatste. Sommige dingen kun je niet eens regelen met een onderhandse, dus deze moeten sowieso via de notaris worden vastgelegd. De bron geeft zeer veel informatie. Enkele citaten:

"In een volmacht:
•wijst u een vertrouwenspersoon aan die namens u mag handelen. Zo iemand noemen we een gevolmachtigde.
•legt u gedetailleerd vast welke taken hij of zij krijgt;
•geeft u aan wanneer de volmacht ingaat;
•bepaalt u bij wie uw vertrouwenspersoon verantwoording moet afleggen voor zijn handelingen.

Taken vertrouwenspersoon
U kunt helemaal zelf bepalen welke taken in de volmacht komen te staan. Bekende voorbeelden zijn:
•het regelen van bankzaken;
•het beleggen van vermogen;
•de aan- en verkoop van onroerend goed;
•het vestigen van een hypotheek;
•het aanvaarden of verwerpen van erfenissen;
•het doen van schenkingen."

"Welke soorten volmachten zijn er?

Er zijn verschillende volmachten:
Algehele of bijzondere volmacht
Met een algemene volmacht kan de vertrouwenspersoon namens u handelen waar dat maar nodig zal blijken te zijn. Hij kan zeer belangrijke en vergaande beslissingen nemen, die verstrekkende gevolgen voor u en uw vermogen kunnen hebben. Zo kan hij over uw bankrekeningen beschikken, uw huis verkopen, schenkingen doen, of leningen namens u afsluiten. Het is daarom van belang dat u het volste vertrouwen heeft in de persoon of personen aan wie u zo’n volmacht geeft. In de volmacht noemen we deze vertrouwenspersoon gevolmachtigde.
Daarnaast kunt u ook een bijzondere volmacht afgeven, die geldt voor een bepaald doel of een specifieke handeling. Bijvoorbeeld een volmacht om uw huis te verkopen als u naar een verzorgingstehuis moet.

Notariële of onderhandse akte
U kunt zelf een volmacht opstellen. Dat noemen we een onderhandse volmacht. Houd u er rekening mee dat u bij onderhandse volmacht niet alle bevoegdheden aan een gevolmachtigde kunt geven. De gevolmachtigde kan bijvoorbeeld niet namens u een hypotheek op uw huis vestigen."

"Hoe voorkom ik dat een volmacht wordt gebruikt voor zaken die ik niet wil?"
Zie hiervoor de tweede link hieronder.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wettelijk is geregeld dat er voor mensen die niet (meer) handelingsbekwaam zijn, deze onder curatele geplaatst kunnen worden, of een bewindvoerder of mentor krijgen.

Als je nog wel handelingsbekwaam bent kan je zelf regelen dat iemand je vertegenwoordigd in bepaalde zaken (bijvoorbeeld dat je zaken via een advocaat, of een familielid, of vriend laat lopen die je daarvoor machtigd). In principe kan dit voor alles, maar of dat verstandig is...