Ben ik strafbaar als ik zeg dat christendom gelijk staat aan nazisme?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben christen een mening geven staat vrij toch ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontzettend idioot en dom wel, buiten dat je blijk geeft er geen moer van te begrijpen en terug naar school kunt (basisonderwijs klas 1). Ik hoop dat dit niet je mening is maar een vraag.

Antwoorden (12)

Ja, wie ben je, ik kom je onmiddellijk arresteren ;)

Nee hoor, het is gewoon een mening. Misschien een afwijkende en niet heel erg populaire, maar gezien de grondwet, mag je dit soort meningen erop nahouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens en heb je over de 100 grens geholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@TegenXinning: thanks!
Nee, misschien, maar het is een rare uitspraak. Iets in de trant van ' ik vind dat die boom daar gelijk staat aan een lantaarnpaal'

Grammaticaal is de uitspraak ook niet goed. Als je zegt gelijk staat'. dan moet je zeggen m.b.t. wat en niet alleen to wie. Je hebt namelijk volkomen gelijk als je zegt, christenen lijken op nazi's want ze lopen ook meestal met twee benen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het gewoon een mening. En een mening mag gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,je bent dat niet strafbaar,je maakt je niet populair bij sommige bevolkingsgroepen,maar je bent vrij in Nederland om je mening te geven.
Dat staat in het Nederlandse grondwet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid_van_meningsuiting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, dat is niet strafbaar. Dit mag je zeggen als dat jouw mening is. Uiteindelijk hebben we hier in Nederland toch een vrijheid van meningsuiting? Of het verstandig is, is weer een tweede maar dat was de vraag dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag in Nederland zeggen wat je wilt. Een olifant is hetzelfde als een muis, of zwart is wit. Je mag het allemaal van de daken schreeuwen.
Als je erg veel van dit soort kreten uit, gaan mensen misschien denken dat je niet spoort, en als ze er last van krijgen (maar dan vooral van het lawaai, niet van de inhoud, want die kan niemand iets schelen), dan bellen ze 112.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je mag wel zeggen dat het christendom gelijk staat aan nazisme, maar als je het waagt om te zeggen dat de Koran vergelijkenis toont met 'Mein Kampf' dan kun je wel vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan wel. Je beledigd hiermee een grote groep mensen (welke groep moet je voor jezelf uitmaken.) Je mag het wel vinden, of vragen of mensen het eens of oneens zijn met de stelling. Echter naar buiten brengen als een feit mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet strafbaar, maar wel erg beledigend voor christenen.
Of je moet het kunnen bewijzen, maar dat lijkt me zeer ingewikkeld.
Dat religie een dictoriaal systeem is kun je misschien beter zeggen. Uiteindelijk schrijven de vertegenwoordigers van God de wet voor en iedereen moet zich daar aan houden, ook niet gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een vrije democratie - zoals in Nederland - Mag je denken en geloven wat je wilt zonder dat je bang hoeft te zijn vervolgd te worden door de overheid. Dat geldt voor ideeën die generaliserend zijn (waartoe Geert Wilders zicht geregeld bedient) als ideeën die een suggestieve vergelijking bevatten.

De vraag is echter of je ook alles mag zeggen (of schrijven) wat je denkt. In principe wel, maar met sommige uitspraken kan het zijn dat je anderen het recht op die vrijheid ontneemt. Bijvoorbeeld omdat iemand zich persoonlijk of een bevolkingsgroep zich aangevallen voelt en daarmee zijn/haar/hun recht op vrijheid wordt beperkt.

In dat geval kan een iemand (of een bevolkingsgroep) naar de rechter stappen en kan de rechter beslissen of de uitlating bijvoorbeeld moet worden verwijderd. Als de rechter zoiets beslist kan er ook straf worden opgelegd voor deze of een vervolgactie. Dat is dan aan de rechterlijke macht te oordelen en niet aan de regering.

In de bijlage staat een versimpeld maar wel heel duidelijk antwoord op deze problematiek van generalisering (Elsevier) en een les voor wat hoger onderwijs (Kennislink). Beide zijn dus lessen zoals deze op school worden gegeven. Maar ik betwijfel of hier veel van wordt geleerd. Of ben ik dan generaliserend?

Toegevoegd na 5 minuten:
En voor de lolbroeken: Kijk eens naar Javier Guzman: http://humortv.vara.nl/ca.1049.zeggen-wat-je-denkt.html

Toegevoegd na 20 minuten:
En voor de intellectuelen: Lees Paul Graham "Wat je niet mag zeggen":

-----Quote: "De meeste machtsstrijden, waar ze ook over gaan, zullen worden gepresenteerd als een strijd tussen concurrerende ideeën. De Engelse reformatie was fundamenteel een strijd om welvaart en macht, maar werd uiteindelijk gepresenteerd als een strijd om de zielen van de Engelsen te behoeden tegen de corrumperende invloed van Rome. Het is makkelijker om mensen tot vechten aan te zetten om een idee. En welke kant ook wint, ook hun ideeën zullen beschouwd worden als overwinnend, alsof God zijn instemming wilde aangeven door die zijde als de overwinnaar te selecteren.

We stellen ons graag de Tweede Wereldoorlog voor als een overwinning van vrijheid over totalitarisme. We vergeten daarbij gemakszuchtig dat de Soviet Unie ook één van de overwinnaars was."-----

Kortom, strafbaar is het niet, maar het is wel erg makkelijk en goedkoop scoren, zo zonder enige vorm van zelfreflectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet strafbaar. Domme dingen mag je zeggen. Als je echter politicus bent is je politieke carriere meteen beeindigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan...
De wet zal je niets kunnen doen, maar je christelijke buurman zou wel eens hele harde knuisten kunnen hebben... dat is ook de voorwaarde van vrije meningsuiting... je mag alles zeggen, maar accepteer ook de consequenties...