Kan je aangifte doen tegen het oplichten via de telefoon?

Ik werd gebeld door een slecht Engels sprekende man, die zei dat hij van de 'Windows Police' was en vroeg om accountgegevens. Kan ik hier aangifte tegen doen en op welk gebied?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
9 jaar geleden
Is al heel vaak in het nieuws geweest ja je kan daar aangifte tegen doenn bij de politie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me erg moeilijk om in dit geval bewijzen aan te leveren maar dat terzijde. Dat een opsporingsambtenaar verplicht is je aangifte op te nemen, zoals Rabelais zegt, is niet zeker. Ik spreek hier uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MaartenVerrips
Dat het niet altijd gebeurt neemt niet weg dat dit verplicht is in zaken die onder het strafrecht vallen. https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/aangifte/aangifte-doen/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maarten dat is juist. Aangifte heeft alleen enige zin als men slachtoffer is geworden van oplichting. Dat is niet het geval als men zelf geen gegevens doorgeeft.
http://www.fondsslachtofferhulp.nl/jan-van-dijk-in-jaaroverzicht-tros-opgelicht/?gclid=CLvjt_id38MCFSrjwgodz7IAnA
Men kan het natuurlijk altijd wel melden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais
Ik werd eerst bij de politie weggestuurd en vervolgens bevestigde het juridisch loket dat dat klopte. Pas toen ik bij mijn verzekering aanklopte bleek dat beiden het bij het verkeerde eind hadden. Daar sta je dan met je klacht. Uiteindelijk is dit alles wel met een sisser afgelopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MaartenVerrips Ik heb een deel van het gesprek opgenomen met mijn dictafoon op mijn iPhone, dus ik heb deels bewijs.

Het beste antwoord

Je kan aangifte doen van poging tot oplichting.
Een poging tot misdrijf is strafbaar en kan bestraft worden met maximaal 2/3 van de maximumstraf die op het misdrijf zelf staat.
Een opsporingsambtenaar is verplicht om je aangifte op te nemen.

Of de aangifte prioriteit krijgt is een tweede.
Je hebt het hier namelijk over een zeer veel voorkomende vorm van oplichting; doorgaans gepleegd vanuit India. Dit loopt al jaren en ik heb tot dusverre geen reden om aan te nemen dat de politie hier actief werk van (heeft ge)maakt.
Het betreft een internationale vorm van oplichting en dat maakt het de Nederlandse politie niet makkelijker. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij Nigeriaanse internetoplichting.
Wel spoort de politie mensen aan om aangifte te doen zodat zij (mogelijk) meer aanknopingspunten hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon gesprek à la minute verbreken.Politie inlichten kan (is ook gewenst), maar aangifte heeft geen zin. Tegen wie moet je aangifte doen, er is alleen een telefoontje geweest van een onbekend persoon en als je het gesprek gelijk verbreekt is er niets gebeurd.
Dat men nooit accountgegevens moet geven mag bekend worden verondersteld. Daar wordt links en rechts voor gewaarschuwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het gedetailleerde antwoorden!