Hallo, kan ik mijn laten adopteren door de moeder van een vriendin van me?

Ik ben 28. En de reden hier voor is dat ik uitgestoten ben door me familie :(

Toegevoegd na 37 minuten:
Of hoe kan ik mijn achternaam veranderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (3)

Nee. Kinderen kunnen worden geadopteerd, volwassenen niet. Maar je kunt haar natuurlijk wel als goede kennis/vriendin beschouwen.
Computoon
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Vziw kun je ook volwassenen 'adopteren'. Maar adoptie is sowieso bijna onmogelijk, omdat door adoptie er nieuwe (wettelijke!) familierelaties ontstaan. Dat heeft bv grote consequenties voor erfrecht; je hebt plots recht op een kindsdeel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus @Computoon, kort en krachtig. Art.228 BW is daar heel duidelijk in
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel12/Artikel228/geldigheidsdatum_12-02-2015
Een soortgelijke zaak waar Trouw in maart 2000 over schreef heeft nog niet plaatsgevonden.
tinus1969
9 jaar geleden
Interessant. Ik heb niet zo lang geleden gelezen dat in Duitsland f en toe wel volwassen worden geadopteerd -juist ivm erfrecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een soortgelijke zaak waar Trouw in maart 2000 over schreef heeft nog niet plaatsgevonden, moet zijn:
Een tweede soortgelijke zaak waar Trouw in maart 2000 over schreef heeft nog niet plaatsgevonden.
Poet
9 jaar geleden
Anders zou je je eigen ouders kunnen adopteren. Briljante truc om erfbelasting te ontlopen ;-)
Je kunt je achternaam alleen in bepaalde gevallen veranderen.
In jouw geval wellicht als je kunt aantonen dat de naam je geestelijke of lichamelijke gezondheid in ernstige mate schaadt. Het moet gaan om hinder in het dagelijks leven, die gerelateerd is aan die achternaam en die leidt tot ernstige lichamelijke of psychische schade.

Aan de procedure is een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet uw psychische hinder worden vastgesteld in een rapport dat door een onafhankelijke BIG-geregistreerde gedragsdeskundige is opgesteld. Dat is een psycholoog of psychiater bij wie u niet onder behandeling bent (geweest) . Het kost 835 euro. Zie verder de info in de link.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt niet geadopteerd worden want je bent meerderjarig. Maar je kunt daar gewoon gaan wonen. Je doet alsof je een kamer huurt en je betaalt dus huur aan haar. Maar feitelijk is het alsof je daar gewoon samen woont of als een extra kind.
Die kamerhuur maakt het wat handiger voor de belasting en dergelijke
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wiesjenl, probeer contact op te nemen (als je dat wilt natuurlijk) met
http://www.koomenfrankenadvocaten.nl/Advocaat.htm
Volgens de Nederlandse wet moet een adoptiekind minderjarig zijn, alleen in zeer uitzonderlijke situaties wordt soms een meerderjarige geadopteerd. Ik vond een unicum in 2000 (bron 1).

Zoals je kunt lezen in de link, is hier sprake van een pleegkind dat sinds haar derde bij haar pleegouders woonde. Deze pleegouders hadden wel geprobeerd haar te adopteren, maar de biologische ouders maakten bezwaar. Anderen die adoptie van een meerderjarige wilden, hebben bijvoorbeeld een beroep gedaan op artikel 8 van het Europees verdrag voor de rechten van de mens, waarin onder meer staat dat de staat zich niet mag mengen in iemands familie- en gezinsleven.

In die zaken en ook bij bijvoorbeeld stiefouderadoptie - wat ook vrij uitzonderlijk is, omdat dit verregaande gevolgen heeft omdat de familiebanden met één van de ouders daarin rechtens worden ontbonden - is sprake van een gezinsleven van de geadopteerde en de adoptiefouder. Het gaat dus om kinderen die al een hele lange tijd bij hun stief- of pleegouder wonen en die feitelijk behoren tot het gezin van de adopterende ouder.

In jouw geval kun je hier niet echt van spreken, met name vanwege je leeftijd. Ik kan me niet indenken dat een advocaat met succes kan beargumenteren voor een volwassene dat die praktisch gezien als kind behandeld wordt door iemand waar je niet al lange tijd en vanaf je kindertijd woont.

Naamswijziging kan eventueel wél mogelijk zijn. Er is al naar verwezen, maar voor de volledigheid: zie bron 2 voor informatie over het wijzingen van een achternaam waardoor je psychische schade ondervindt.

Maar de vraag is vooral wat jij had willen bereiken door adoptie of een naamswijziging. Met andere woorden: wat heb jij nodig om verder te kunnen met je leven? Er is natuurlijk niemand die er iets tegen zal hebben als jij de moeder van je vriendin behandelt als moeder en zij jou als kind. Als jullie dit beiden willen, mag je zelfs 'mama' tegen haar zeggen. Je mag bij haar uithuilen, je mag haar om raad vragen, je mag haar als getuige vragen bij je huwelijk: je bent volwassen, dus dat bepaal je helemaal zelf.

Wil je juridisch bepaalde dingen vastgelegd hebben? Zij kan jou opnemen in haar testament, hoewel je in erfrecht en -belasting niet als kind gezien zult worden.

Bedenk dus wat je wilt, en zoek naar manieren om dat te bereiken. Laat je eventueel juridisch bijstaan als je op dat gebied informatie zoekt. En zorg ook voor jezelf: zoek psychologische hulp, volgens mij heb je dat nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In 2500 tekens is weinig ruimte voor nuance, en ik kan natuurlijk zo jouw psychologische staat niet beoordelen. Het is me echter wél duidelijk dat er dingen zijn gebeurd in je kerngezin die nu nog een grote invloed op je hebben. Ik durf wél te zeggen dat zoiets altijd psychische schade nalaat. In hoeverre jij daar hulp bij nodig hebt of al gehad hebt, weet ik natuurlijk niet. Maar als je nog geen (goede) psychologische hulp hebt of hebt gehad, praat dan in elk geval met je huisarts over je situatie en bespreek samen in hoeverre psychische hulp nodig is. Ook dát is namelijk iets wat past in de categorie: 'kijken naar wat je wilt en nodig hebt, en zoeken naar manieren om dat te bereiken.' Ik wens je veel sterkte daarmee.
Poet
9 jaar geleden
+ en je kunt overigens niet je leeftijd veranderen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet, Poet? Ik doe dat elk jaar.. ;-)