Mag je op je zestiende samenwonen?

Mag je op je Zestiende samenwonen (met toestemming evt) met iemand ouder dan 18 jaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Samenwonen van een 16+ en 18+ kan in principe, mits met toestemming van de ouders van de 16-jarige.

Tot de 18e verjaardag van de (nu) 16-jarige blijven de ouders financieel verantwoordelijk maar zij hoeven natuurlijk niet álles voor de 16 jarige te betalen. Zolang er geen sprake is van schulden zal daar dus redelijkheid en billijkheid van toepassing zijn.

"Samenwonen" impliceert in de meeste gevallen ook het hebben van een relatie. Daar kunnen wél wat problemen komen. onder de 18 wordt je namelijk door de wet nog niet als seksueel volwassen gezien.

De Hoge Raad zegt in zijn arrest van 24 juni 1997: "Het ontuchtig karakter kan ontbreken bij seksueel contact met een minderjarige als het gaat om vrijwillig contact tussen personen die slechts in geringe mate in leeftijd verschillen."

Een verschil in leeftijd van een 18- en een 16-jarige zal nog wel in de marge van een "geringe mate" vallen, maar veel méér verschil zal niet toegestaan zijn.

Mocht er sprake zijn van een relatie is dat dus wel iets om voorzichtig mee te zijn. Gelukkig wordt het probleem naarmate jullie beiden ouder worden wel steeds kleiner.

Maar het seksuele vraagstuk doet aan de vraag niets af: het samenwonen an sich is, zoals gezegd, in principe toegestaan !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Uhhh... we hebben het hier over een 16+'er !!!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ondanks dat u als ouder niet langer verantwoordelijk bent voor de schade en schulden van uw meerderjarige kind (18+), bent u wel verplicht om uw kind financieel te ondersteunen in het levensonderhoud tot het moment dat hij of zij officieel volwassen is. Deze verplichting is dus van toepassing zolang uw kind nog geen 21 jaar is.
http://www.rechtsbijstandverzekering.com/algemene-informatie/aansprakelijkheid-ouders/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Moorddigger
Klopt die ondersteuning loopt tot de 21ste (en niet, zoals ik eerder schreef, tot de 18e)
Maar het betreft ondersteuning ! D.w.z. dat van het kind óók enige inspanning verwacht mag worden om in het eigen onderhoud te voorzien. B.v. een krantenwijk o.i.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geloof me, die ondersteuning gaat ver als het er op aan komt (ervaring in directe omgeving) en kan zelfs ouders in problemen brengen om er voor te zorgen dat hun kind wordt onderhouden.
Wellicht ook interesant om te lezen:
http://www.ouders.nl/artikelen/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@PropjePapier1234
Klopt !