kan ik mij tijdelijk inschrijven op het woonadres van mijn ouders?

Hallo, ik had bedacht mijn huurwoning op te zeggen. Enkele maanden op vakantie te gaan van mijn huur en vervolgens een andere woning te betrekken. Nou blijkt echter dat ik als ik niet ingeschreven sta bij de gemeente dan na 6 weken mijn WAJONG uitkering verlies. Is het in dit geval strafbaar om mij tijdelijk weer bij mijn ouders in te schrijven ?
Kijk ik had natuurlijk ook bij mijn ouders in kunnen trekken en vervolgens op vakantie kunnen gaan ? Er is zo'n beetje een diepte interview met een leugendetector nodig om dit na te gaan ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Laten we eerst maar eens beginnen met uw ouders. Als uw ouder of ouders geen bijstandsuitkering hebben, zijn er geen gevolgen voor hen, als u zich inschrijft op het adres van uw ouders. Er zijn wel gevolgen als zij huurtoeslag hebben. Uw inkomen telt als medebewoner mee voor de huurtoeslag. (tot 23 jaar is € 4954 van uw inkomen vrijgesteld) Als er een bijstandsuitkering is, worden uw ouders gekort en krijgt de bijstandsgerechtigde 43,33% van het minimuminkomen (130 : 3) Als beide een bijstandsuitkering hebben is deze uitkering 86,66% (130 : 3 x 2). De korting gaat in per 1 juli 2015 voor bestaande gevallen. Dan de mogelijke gevolgen voor u, als u zich bij u w ouders inschrijft. U zult de Wajonguitkering niet zomaar verliezen als u zich inschrijft bij uw ouders en een aantal maanden op vakantie gaat. Wel is het zo dat u uw woning verliest. Is er bij terugkomst een andere woning of kamer op korte termijn beschikbaar? Per 1 januari 2015 is de Participatiewet ingevoerd. Wajongers die gedeeltelijk kunnen werken, gaan dan vallen onder de bijstandswet (WWB). Daar krijgen ze te maken met de kostendelersnorm. Dit betekent dat ze een forse korting op hun uitkering krijgen als ze bij hun ouders of partner inwonen.   Afhankelijk van het jaar dat u Wajonger bent geworden (voor 2010 gelden er andere regels) en of u nog gedeeltelijk kunt werken, kunnen er door het inwonen bij uw ouders dus consequenties zijn t.a.v. uw uitkering. Een korting tot maximaal 33% is zelfs mogelijk. Zie link 1. Laat u zich dus heel goed informeren over de mogelijke consequenties voor uw uitkering als u zich inschrijft bij uw ouders. En ook voor de mogelijke gevolgen voor uw ouders zelf.

Bronnen:
http://www.ango.nl/nieuws/algemeen/?we_obj...
http://www.uwv.nl/particulieren/overige-on...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100