Is woningruil in dit geval mogelijk?

Is woningruil eigenlijk een recht of een gunst die de woningbouw en gemeente je verleent? (ik heb een huurhuis bij een woningcorporatie dus niet particulier).
In mijn geval is het ook nog eens zo dat alle huizen die nu leeg komen te staan verkocht worden, dus als ik verhuis wordt dit huis verkocht. Het liefst hebben ze alle huurders dus uit de panden denk ik. Het zou best eens kunnen dat ik over een tijd naar de andere kant van het land zou willen vertrekken, ik denk dat als ik zou vragen naar de mogelijkheid van woningruil dat ze al snel nee zullen zeggen dus denk ik informeer even van tevoren wat mogelijkheden kunnen zijn. En of je hier over rechten of gunsten moet spreken. Als t over gunsten gaat dan maak ik weinig kans denk ik :)
Alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is een gunst die in de regel wel wordt verleend. Waarom zou je niet gewoon vragen wat het huidige beleid hierin is? Als ze niet mee willen werken hieraan dan verlies je niets. In geval van woningruil zal je toch altijd met de woningbouwvereniging moeten praten omdat deze akkoord moet gaan met de nieuwe huurders, nieuw contract etc.

Het is afhankelijk van de woningbouw-vereniging. Veel kans maak je niet. In de plaats waar ik woon, sta je gemiddeld 8-10 jaar op de wachtlijst. Je schrijft je dus in als je 18 jaar wordt en mag het loven als je met 26 jaar een huurwoning krijgt toegewezen. Het zou dus kreupel zijn als jij een leeg huis achter laat, dat iemand uit een ander deel van Nederland voorrang krijgt op de plaatselijk wachtenden. Woningbouwverenigingen werken nauwelijks samen en vormen een gesloten kring. Kom je in een nieuw gebied binnen, dan sta je weer onderaan de wachtlijst. Heel soms heb je voorrang, maar dat is alleen als daar zeer dringende redenen voor zijn. Woningruil hoort daar niet bij, tenminste hier niet.

Zoals jij al zelf schrijft, willen ze het huis verkopen waar jij in woont. Dus dan willen ze liever dat er helemaal geen huurders weer in komen. Het verkoopt beter als het huis leeg is zonder huurder. Dus jouw huis is geen aantrekkelijk woningruil object.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100