Is het in Nederland legaal om seksuele gemeenschap te hebben met een direct familielid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K

Antwoorden (2)

Nee. Gemeenschap met je eigen kind is strafbaar op grond van artikel 249 van het Wetboek van strafrecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Toevoeging: minderjarig kind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toevoeging maakt nogal verschil. En hoe zit het met meerderjarigen, bijv. een grootmoeder en kleinkind?
fisbel
9 jaar geleden
Hetzelfde. Als het kleinkind minderjarig is, is grootmoeder strafbaar. Bij meerderjarigheid niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is allemaal de vraag helemaal niet!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het probleem bij de beantwoorders zit waarschijnlijk in het begrip 'direct'. Normaal gesproken hebben we het over verwantschap in de 1e graad, 2e graad of 3e graad. 1e graad is ouder-kind (nooit dezelfde generatie) 2e graad is broers en zussen met broers en zussen onderling (dezelfde generatie) of kleinkind-grootouder. 3e graad is oom of tante (alleen broer of zus van vader of moeder; niet aangetrouwd want dan is er helemaal geen verwantschap) met neef of nicht. Voor neef en nicht (geen oomzegger van elkaar) onderling zou je de 4e graad van verwantschap hebben: je moet terug tot een grootouder (2 stappen) en dan weer 2 stappen vooruit.
Wetboek van strafrecht gaat alleen over minderjarigen.

Artikel 249
Hij die ontucht pleegt met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

Voor meerderjarigen is incest niet strafbaar. Van incest wordt ook niet meer gesproken als het gaat om een nicht. Het moet gaan om een kind of pleegkind.

Er is ook geen strafrechtelijke bepaling die kinderen krijgen verbiedt tussen bloedverwanten.

Bronnen:
Wetboek van strafrecht
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat van kinderen krijgen, verbaast me zeer! Als ik het goed begrijp, is het dus voor (meerderjarige) broers & zussen / kind & ouder legaal om seksuele gemeenschap te hebben en kinderen te krijgen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Niet strafbaar" is niet gelijk aan legaal, pompiedom.
Legaliteit is iets wat toegestaan is, bij wet geregeld of moreel aanvaardt. Het hebben van geslachtsgemeenschap door volwassenen onderling met een direct familielid (zus, broer, moeder, vader enz.) is gewoon niet strafbaar gesteld zolang het vrijwillig met wederzijds goedvinden gebeurt. Of dat moreel toelaatbaar is is dan aan de deelnemers zelf.
Moreel wenselijk is het voor heel veel echter mensen niet. Het wordt wel strafbaar en illegaal tegelijk als het onder dwang of met geweld gebeurt. (verkrachting, aanranding). Daar staan dan ook forse straffen op voor de dader(s) zoals ook in het Wetboek van Strafrecht en Strafvordering staan omschreven. Kinderen die geboren worden uit een incestueuze relatie vallen in principe onder het gewone familierecht.
Blijkt dat een kind geboren wordt als gevolg van een incestueuze verkrachting, dan zal de overheid moeten ingrijpen en het kind onder haar hoede nemen als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Legaliteit vind ik dan weer wat heel anders dan morele aanvaardbaarheid. Legaal zie ik als iets wettelijks, niet wat de maatschappij daarvan vindt. Meestal ligt legaliteit en morele aanvaardbaarheid wel dicht bij elkaar, nogmaals, verrast me dat dit allemaal mag volgens de wet. Want morele aanvaardbaarheid is er nauwelijks, wellicht op enkele gemeenten als Urk na.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Seks "mag" wel.
Trouwen mag dan weer niet.
Ik denk omdat vroeger alleen getrouwde mensen kinderen kregen.....LOL
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Incest is wel meer dan alleen seks met een kind Incest kan echter ook plaatsvinden tussen volwassenen met wederzijds goedvinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Beer56 "of moreel aanvaardt." Bron?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat, Ja, morele aanvaarding wil zeggen dat het handelen van mensen op bepaalde gebieden als "normaal" wordt gezien, niet geregeld bij wet maar als vanzelfsprekend bij de mens horend. Zoals je dagelijks toiletbezoek, seks hebben, omgang met andere mensen kunnen hebben etc. etc.
Hoe je dat als mens invult bepaalt of dat moreel aanvaard wordt.
Ga je buiten op straat schijten of ga je naar een gewoon toilet, heb je gewoon seks met iemand of verkracht je je partner, praat je gewoon met mensen in je omgeving of scheldt je iedereen die je ziet uit...
Wat vind jij moreel aanvaardbaar? .... De bron? dat is de mens zelf....