Mag een werkgever email, sms-jes en whats app onderscheppen en opslaan?

Toegevoegd na 13 minuten:
Het gaat hier om een eigen mobiel toestel waarop mail ect. naar en vanaf verzonden wordt.
Tevens natuurlijk de privé sms-jes en whats-apps.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja dat wil ik ook wel eens weten. Prive berichten op een prive toestel. Knappe baas die dat kan onderscheppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen idee. Weet ook niet OF dit werkelijk mogelijk is. Maar dat het niet mag is me nu wel duidelijk.
Dit werd vertelt bij een vriend op het werk. Dus het fijne weet ik er verder ook niet van.

Het beste antwoord

Nee, dat is (mits wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden) voorbehouden aan de overheid.
Artikel 10 van onze grondwet garandeert recht op privacy.
Lid 1: "Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer."

De persoonlijke levenssfeer omvat onder andere de communicatie via telefoon en andere communicatiemiddelen.

Wel kan een werkgever je aanspreken op het gebruik van communicatiemiddelen op de werkvloer voor privédoeleinden.
Ook (negatieve) uitlatingen over de werkgever in social media worden niet op prijs gesteld en kunnen zelfs je ontslag tot gevolg hebben.

Ik leid echter uit je vraag af dat daar geen sprake van is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, als het e-mailadres van de zaak is, mag dat. Van je privé e-mailadres, zoals hotmail, gmail etc., moet je baas afblijven maar je moet natuurlijk niet privé gaan mailen in de baas zijn tijd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het gaat om alles wat er privé verzonden en ontvangen wordt.
Ik begrijp dat je niet in de baas zijn tijd gaat doen wat je privé hoort te doen. Maar wanneer er naar het toestel berichten verzonden worden onder werktijd, daaraan kun je zelf natuurlijk weinig doen, behalve tijdelijk uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs het privégebruik van een zakelijk e-mailadres wordt grotendeels beschermd door de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens) en, belangrijker nog, in Artikel 8 van het EVRM (Europese Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden).