Kan ik de moordenaar van mijn kat aangeven bij de politie?

Onze kat Guusje is al een paar dagen niet meer binnen geweest. Hij is ziek en als hij zijn medicijnen niet krijgt wordt hij zwak en kan moeilijk lopen. Onze buurman is een grote kattenhater (hij heeft ook een voliere). Gisteren wou de kat naar buiten (hij loopt al 10 jaar bij ons buiten). En de andere dag was hij nog steeds niet terug binnen wat niks voor hem is. We hebben onze tuin 50 keer afgelopen en in ieder struikje en plantje gekeken. We besloten om de buurman eens te bellen hij pakte op en deed erg lief en zou overal gaan zoeken, later belde hij terug dat hij de kat niet heeft kunnen vinden. Die avond was ik in de tuin de hond aan het uitlaten en hoorde bij de buren dat iemand een gat aan het dichtgooien was en dit stevig aanduwde. Dit kan natuurlijk altijd maar het lijkt me niet dat je s'avonds om half 12 een plantje gaat planten. Hoe kan ik aan bewijs komen dat hij dit heeft gedaan? en stel dat ik zijn tuin snachts in ga en onze kat dood vind kan ik hier dan mee naar de politie? Ik hoop dat iemand me snel kan helpen, alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Het beste antwoord

Schakel via 144 de dierenpolitie in.
Gelukkig worden mensen die dieren mishandelen fors aangepakt, men ziet eindelijk in dat een dier geen ding is.
De dierenpolitie zou evt de inhoud van het gat onderzoeken.
Omdat het vreemd gedrag is en er een mogelijke verklaring voor is, zou ik deze weg pogen te bewandelen.

Waar je echt op moet letten:
Noem de buurman NIET moordenaar.
Ga NIET zelf in zijn tuin graven

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je iemand moordenaar noemt is dat enorm beledigend.
Alleen iemand die mensen vermoord is een moordenaar.
Je zou dan de term dierenmoordenaar kunnen gebruiken maar dan moet BEWEZEN zijn dat hij je kat vermoord heeft.
Dat kun je (nu nog) niet.
Kijk dus uit dat je zelf geen strafbaar feit pleegt, straks heb je een boete (of erger) bovenop je verdriet.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jij mag niet zomaar in de tuin van je buurman komen, dus dat laatste gaat niet lukken. Aangifte is ook lastig zonder bewijs, maar je kunt natuurlijk altijd een melding doen bij de politie. Ik verwacht alleen niet dat ze hier actief iets mee zullen doen.

Heb je al meldingen gemaakt van vermissing van je kat, bij Amivedi, het asiel, de dierenartsen in de regio? Je weet immers niet zeker waar je kat is, ik zou de zoektocht dan ook nog niet opgeven. En vraag bij andere buren of zij misschien iets gezien hebben die dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga met dít verhaal naar de politie, ga niet zelf op onderzoek uit.

Hoe erg het ook is wat hij heeft gedaan, je mag niet zomaar in de tuin van je buurman komen. Met illegaal verkregen bewijsmateriaal kun je echt niet ver komen in een rechtszaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals voorgaande antwoorders al aan geven zal de politie er waarschijnlijk niets mee doen.
Dan hebt u nog de optie om het te melden bij de Dierenbescherming.
U verteld het verhaal zoals u hier aangeeft en vraagt of een inspecteur van de LID uw vermoeden kan controleren.
Deze is bevoegd om bij uw buurman op het erf te komen.
U wijst de plek aan waar u denkt waar hij is begraven.
U geeft een beschrijving hoe uw kat er uit ziet.
In geval de inspecteur hem vind moet er sectie op het dier verricht worden of hij door geweld om het leven is gekomen.

Toegevoegd na 1 uur:
Immers u beschuldigt de buurman niet in uw verhaal, maar hebt een vermoeden.
Bij een redelijk vermoeden mag de LID dit controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inspecteur van het L.I.D. en leden van de dierenpolitie mogen het erf betreden maar mogen niet gaan graven of doorzoeken als er geen daadwerkelijke aanwijzingen zijn voor dierenmishandeling. Een vage opmerking zoals ik hoorde hem een gat dichtmaken en aanstampen is geen reden om een doorzoeking te plegen.
niko
12 jaar geleden
"u beschuldigd uw buurman niet"?
KAN IK DE MOORDENAAR VAN MIJN KAT ENZ.als dat geen beschuldiging is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko;Ze zoekt de moordenaar van haar kat, en zij vermoed dat het de buurman is.
Er staat nergens dat ze zegt dat de buurman de moordenaar is.
Een vermoeden uiten is geen beschuldiging.
Jij en ik weten niet of jou buurman je kat wel heeft gedood, jij verondersteld dat hij dit gedaan heeft.

Mocht hij het gedaan hebben kan het nog niet aangemerkt worden als moord daar moord alleen mogelijk als je een ander persoon dood.

Het hier open en bloot te stellen dat je buurman je kat heeft gedood kan al aangemerkt worden als laster, of te wel de goede naam van je buurman in diskrediet brengen.

Je kunt je verhaal voor leggen aan de (dieren)politie echter kan deze ook weinig zolang er geen daadwerkelijk bewijs is, voor een opmerking zoals ik hoorde hem een gat dicht maken en aanstampen krijgt de politie geen doorzoekingsbevel.

Echter ben jij ook niet geheel onschuldig als de buurman het gedaan mocht hebben.

Jij weet dat jou kat kan jagen op vogels, je weet ook dat het voorbij lopen van een kat bij een voliere stress oplevert bij de vogels, mogelijkheid bestaat zelfs dat er vogels sterven door een hartaanval, jij had op zijn minst ervoor moeten zorgdragen dat jou kat niet iemand anders lastig valt en zeker geen schade bij derde kan veroorzaken, een kat is een huisdier en geen:

Zet maar op de straatdier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch, ongeacht sommige antwoorden hierboven, tóch de dierenpolitie bellen. Ik zou niet direct de buurman beschuldigen maar mijn vermoedens vertellen én het feit dat je hem hebt horen graven op een ráre tijd.
Het feit ligt er namelijk dat de man bekend staat als kattenhater en het vreemde is dat hij heel aardig aanbiedt om te helpen zoeken. Een echte kattenhater had gezegd iets in de trant van; "Moet je je kat maar binnenhouden" of iets in die geest. Hij had niet poeslief aangeboden om te helpen zoeken!!
Voor hetzelfde geld zegt de dierenpolitie dat ze eens met hem gaan praten en dat ze ervan op de hoogte zijn dat er
's nacht gegraven is en of ze even mogen kijken. Als jij dit aangeeft aan de politie dat je geen ruzie met hem wilt, vanwege de familieband, zal de politie jouw naam niet prijsgeven als getuige van het graven. Voor de rest ligt et eraan wat de politie oet en hoe de buurman reageert, maar ik zou het zeker proberen voo mijn eigen gemoedsrust. Heb jij er alles aangedaan voor je geliefde huisdier! Je krijgt hem/haar er niet mee terug, maar anders blijft het vreten als iets dat je voor je gevoel had moeten doen. Veel sterkte ermee, ik weet wat je meemaakt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u. Met deze zin: "Een echte kattenhater had gezegd iets in de trant van; "Moet je je kat maar binnenhouden" of iets in die geest. " Zegt u duidelijk dat ook ik een kattenhater ben, zie mijn antwoord en specifiek dit: "Echter ben jij ook niet geheel onschuldig als de buurman het gedaan mocht hebben. Jij weet dat jou kat kan jagen op vogels, je weet ook dat het voorbij lopen van een kat bij een voliere stress oplevert bij de vogels, mogelijkheid bestaat zelfs dat er vogels sterven door een hartaanval, jij had op zijn minst ervoor moeten zorgdragen dat jou kat niet iemand anders lastig valt en zeker geen schade bij derde kan veroorzaken, een kat is een huisdier en geen: Zet maar op de straatdier." U wordt vriendelijk bedankt en maakt zich net als de vraagsteller schuldig aan smaad.
amc
12 jaar geleden
Theodbn@ Jammer dat je je aangesproken voelt door mijn antwoord. Ik veroordeel kattenhaters niet en voel het ook niet als smaad. Iedereen heeft zijn eigen mening/instelling en dat staat iedereen vrij. Het feit ligt er echter dat een kattenhater 'niet' mee gaat zoeken en nu eenmaal dit soort opmerkingen maakt omdat hij dat ook zo vindt. Dát maakt het verdacht samen met het nachtelijk graven. Je moet toch iets aangeven bij de politie dat de omstandigheid verdacht maakt? Ik kan er ook slecht tegen dat mensen een dier afmaken alleen omdat het zijn natuur nagaat. Ik hoor het zelfs om me heen van mensen die in de hondenpoep trappen; "Ze moesten die beesten verbieden". Nee, de eigenaars hebben de zeggenschap over hun dieren en helaas hebben ook hondenliefhebbers hun fouten. Ik had zelf ook een kater die niet binnen te houden was omdat ik hem kreeg als buiitenkat en je zo'n beestje gewoon niet binnen kunt houden. Hij was echter geliefd in de hele straat, want we hebben zo vlak bij duin, veel last van muizen. Iedereen liet hem binnen, want zo bleef men ervan verschoond. Tot er een kattenhater kwam en die trapte zijn kaak kapot. Het kostte onze geliefde kat zijn leven en het doet zo'n zeer!!!!!!Ik heb het echter niet gezien, maar weet dat hij het was want ik heb wel ooit gezien dat hij hem met de bezem wilde slaan.
Toen was ik er gelukkig op tijd bij. Ik heb nu een nieuwe kater en ik ben blij dat die er niet naar taalt om naar biten te gaan. Nogmaals, als een kat gewend is naar buiten te gaan, houd je hem écht niet binnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als een persoon 's nachts iemand iets doet in zijn tuin en er wordt iets vermist is hij meteen ernstig verdacht? Ben blij dat opsporingsdiensten toch iets anders te werk gaan en er werkelijke feiten op tafel moeten liggen voordat ze overgaan tot actie.