mag je daar zomaar een adres hebben?

een vriendin van mij zou het adres van haar man en zichzelf willen zetten bij haar ouders die een huurappartement betrekken. Ze zijn zeker niet van plan om "in te wonen" het gaat hen immers gewoon om een adres te hebben mag dit zonder medeweten van de verhuurder.misschien belangrijk:mijn vriendin woont wel in belgie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Kimath
13 jaar geleden
Gaat het om een postadres? Of als woonadres?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze moet een woonadres hebben maar gaat er zeker niet wonen ze wil een houten chalet betrekken in een park maar eigenlijk mag je daar niet wonen vandaar

Het beste antwoord

voor diverse instanties geldt de inschrijving in het GBA (gemeentelijke basis administratie) als bewijs dat het opgegeven adres je woonadres is.

Die inschrijving krijg je voor elkaar als je de gemeente kunt aantonen dat je daar woont. In geval van huren door bijvoorbeeld het huurcontract te laten zien. Of een onderhuurcontract. Of een document waarop de hoofdbewoner toestemming geeft erbij te komen wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp moet de verhuurster niet op de hoogte gestelt worden diegene die het appartement nu huurt ;haar ouders dus geven toestemming bij de gemeente en het is ok?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mbt "toestemming hoofdbewoner" - tja dát weet ik niet zeker, volgens mij kan die optie alleen bij inwonen bij de eigenaar van het huis. Bij de gemeentes weten ze dat nóg preciezer. Je komt het vanzelf tegen op het inschrijfformulier van de btreffende gemeente, vaak te vinden via internet. Om frauderen te voorkomen maken ze het zo ingewikkeld mogelijk.

Andere antwoorden (3)

volgens mij wel als het om een postadres gaat....maar als je het als woonadres opgeeft en je er niet woont krijg je problemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien de belgische wooncorporaties andere regels hebben dan in NL
hier mag je alleen op adres als je er ook daadwerkelijk woont en het schriftelijk hebt gemeld met handtekening van de huidige bewoner aan de woningbouwvereniging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere Nederlandse staatsburger met een geldig paspoort zonder een vaste woon- en verblijfplaats kan zich tijdelijk bij ons (maar ook bij anderen) laten inschrijven. De praktijk leert dat het vaak om mensen gaat die in het buitenland werken en/of wonen, relatieproblemen hebben of in afwachting zijn van een andere woning terwijl ze de huidige woning al hebben opgezegd. Er zijn uiteraard ook andere redenen. Een inschrijfadres is zoals gezegd bedoeld en zelfs verplicht voor elke Nederlander en niet-Nederlander met een geldig paspoort zonder vaste woon- en verblijfplaats. Voor meer info over de Wet gemeentelijke basisadministratie raadpleeg Wetboek Briefadres – klik hier ( met name de onderdelen: Wet Gemeentelijke Basis Administratie, artikelen 1, 33, 49, 65, 66, 67, 70, Kieswet - artikelen M 2, M 3, M 4, Algemene Wet Bestuursrecht - artikelen 8.37 en 8.38, Wetboek van Strafrecht - artikelen 271 en 273 B).
Een inschrijfadres is geen schuiladres!

In de GBA (gemeentelijke basisadministratie van persoonsgegevens, voorheen bevolkingsregister) kent men enkel een woonadres en een briefadres.

Iedereen die in Nederland op een bepaald adres verblijft is verplicht zich te laten inschrijven bij de gemeente op dat adres. Een briefadres wordt enkel verleend aan die personen die geen vaste verblijfplaats hebben.

Een vertrek naar het buitenland is dan ook geen reden voor het verlenen van een briefadres door de gemeente, evenmin het feit dat men weliswaar op een bepaald adres verblijft, maar men aangeeft zich hier niet te kunnen laten inschrijven omdat dat eventueel gevolgen heeft voor de hoofdbewoners (denk hierbij aan huursubsidie of eventuele uitkeringen).

Indien iemand in een bepaalde periode op 2 of meerdere adressen verblijft kijkt men naar het adres waar iemand gedurende een bepaalde periode met meest zal verblijven. Op dat adres moet diegene zich dan laten inschrijven.

Sommige mensen bezitten of huren meerdere woningen. Ook in dat geval moet men zich laten inschrijven op het adres waar men het meest verblijft. Inschrijven op meerdere adressen is niet mogelijk in de GBA.

Mijn zuster woonde voor 11/2 jaar in Zweden, maar was zg op vakantie. Om de paar maanden was ze een paar dagen in NL.
Ze had wildelely als postadres opgegeven aan de officiele instanties. Dit heeft geen probleem opgeleverd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zuster heeft me ook een plus gegeven, maar dat om een andere reden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker ontbijt op bed als ze langskwam? :P. Ik hoorde laatst dat je voor ieder aangebroken jaar dat je in het buitenland woont, op je oude dag 2% van je AOW moet inleveren. Het scheelt haar dus 4%, waardoor ze tegen die tijd misschien wel elke week verse bloemen kan neerzetten en met een grote glimlach aan jou denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ten dele waar.
Dat geldt alleen als je officieel wordt uitgeschreven in Nederland en ingeschreven in een ander land.
Mijn zuster was op "vakantie", heeft zich niet uit laten schrijven en kwam zo nu en dan (2 a 3 keer/jaar) naar Nederland. Geen vuiltje aan de lucht. Je mag toch wel op vakantie?