Is de partner automatisch wettelijk erfgenaam bij geregistreerd partnerschap ?

Mijn broer is ernstig ziek en wij (broers en zussen) willen graag erfelijk onderzoek laten doen. Maar zijn partner wil niet meewerken. Wie is/zijn na zijn dood de wettelijke erfgenamen als het gaat om zijn medische gegevens?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Gegevensverstrekking na de dood.

In principe blijft de arts eigenaar van het medisch dossier,maar er zijn uitzonderingen om het medisch dossier in te mogen zien.
Hieronder een klein stukje,meer is te lezen op bijgaande link want het hele verhaal past hier niet op.

Veronderstelde toestemming
In een aantal gevallen mag de toestemming voor gegevensverstrekking na overlijden worden verondersteld.
De arts moet beschikken over concrete aanwijzingen op grond waarvan hij de toestemming mag
veronderstellen. Verschillende factoren en omstandigheden kunnen daarbij een rol spelen:
• Wie doet het verzoek en wat is de verhouding met de overledene?
• Waar zijn de gegevens voor nodig (genetisch onderzoek, schadeclaim, aanvechten testament,
uitkering van een verzekering, et cetera)?
• Wat is de aard van de te verstrekken gegevens (hoe privacygevoelig zijn de gegevens)?
• Welk belang heeft de verzoeker bij de gegevensverstrekking?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie Maria. Mijn broer en zijn partner zijn niet getrouwd, maar hebben een geregistreerd partnerschap. Nu is mijn vraag of zijn partner ons kan verbieden om erfelijk onderzoek te laten doen nadat mijn broer overleden is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het in het belang is voor erfelijk onderzoek dat echt noodzakelijk is dan kun je hierom vragen bij de behandelend arts,wellicht dat hij je hier meer over kan vertellen als de partner dit niet wil.