Waarom mag een winkel/pompstations/ander bedrijf wel gebruik maken van een camera en een particulier niet?

Dit naar aanleiding van een andere vraag hier over de privacy van een criminieel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Zoals Antwoordman al aangaf, het mag wel.

De kranten en dergelijke hebben gewoon een verkeerd beeld van deze situatie gegeven door de berichten over die dief in Emmen, maar het ging in werkelijkheid om de vraag of publicatie van de beelden toegestaan was.

Lees ook eens onderstaande link goed door, dan wordt het allemaal wat duidelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iedereen mag gebruik maken van camera's. De vraag is alleen wat je gaat doen met het opgenomen materiaal.
AWM
14 jaar geleden
Ik ben een particulier en heb een camera aan mijn huis hangen, gericht op de achtertuin.
En dat mag gewoon. En als het niet mocht, zou 'ie daar ook hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 139f Wetboek van Strafrecht
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1°. hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;
2°. hij die de beschikking heeft over een afbeelding welke, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, door of ten gevolge van een onder 1° strafbaar gestelde handeling is verkregen.